Arctic Buss kjøper spesialbygd buss

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
ingli
Sted: Selbu

Arctic Buss kjøper spesialbygd buss

Legg inn av ingli » 2013-04-03 22:21:36

Selskapet Arctic Buss AS som holder til i Leksvik på Fosenhalvøya i Trøndelag, har i flere år drevet med turproduksjon basert på innleide busser. Nå har de tatt steget og bestilt egen buss, en Volvo B11R6x2 9700HD 13m, som nå er under oppbygging i Finland. Bussen blir levert innen 31. mai. Jeg fikk en hyggelig e-post fra selskapet i kveld, og der beskriver de bussen, som er spesialtilpasset bl.a. for hørselshemmede og bevegelseshemmede. I e-posten sto det bl.a.:

"Vi har også sett at gjester med litt behov for tilrettelegging ikke har kunnet reise på tur som andre. Derfor kjøper vi nå en turbuss selv. Vår turbuss leveres helt ny og er bygd etter våre ønsker. Våre ønsker er blitt til etter samtale med blant annet Norges handicapforbund og Landsforeningen for slagrammede.

Nevner her noe om turbussen vår:

- God seteavtand.
- Høreslynge for hørselshemmede.
- Heis og plass til inntil 5 rullestoler.
- Inntil 47 gjester + guide.
- Inntil 17 gjester rundt bord, da med totalt 43 gjester.
- PC-utgang for visning over monitor.
- 220v strømuttak ved 16 sitteplasser.
- Sikkerhetsbelter på alle sitteplasser.
- Meget miljøvennlig moter
....vår buss må bare oppleves :-)"

Selskapet har allerede planlagt en del turer med bussen i sommer, men vil også kjøre for andre som ønsker busstransport.
For øvrig er det mye som tyder på at det kan bli en dagstur med bussen for mitt vedkommende, allerede i begynnelsen av juni, og da lover jeg bilder.
mvh
Ingar Lien

Mine bussbilder: www.picasaweb.google.no/ingarlien

NeooplanN138Frank

Re: Arctic Buss kjøper spesialbygd buss

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2013-04-05 0:28:34

Arctic Buss AS - skal jeg si det selv så er vel dette et rimelig dårlig navn for et buss-selskap i TRØNDELAG..... Googler man Arctic Buss As så dukker det opp Arctic Buss Lofoten og Arctic Tours Alta....... Så allerede der er skivebommen klar..... desverre og beklagelig for selskapet som satser stort med egen buss og stor investering, men her er nok deres eget navnevalg med på å lede eventuelle kunder som søker på nettet dem inn på andre selskap enn sitt eget...... Litt negativ er jeg nå her, men for all del - ønsker alle nye selskap som tør satse all hell og lykke - alle slike initiativ er jo med på å berike reiselivet og bussbransjen og ikke minst er det tøfft å prøve å sloss med "de fiolette bussene" som jo snart er over hele landet vårt..... Gleder meg i allefall til å se nybussen og ønsker alt vel for selskapet :-)

ingli

Legg inn av ingli » 2013-04-05 18:57:45

Jeg må ta Arctic Buss AS i forsvar her. Selskapet ble stiftet i 2002, mens navnebroren i Lofoten kom fem år senere. Arctic Buss AS har imidlertid drevet med turproduksjon med innleide busser og har ikke hatt egne busser før nå. Håper for all del at de lykkes med satsingen.
mvh
Ingar Lien

magneh
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2013-06-26 21:17:05

Finnes det enda noe bilder av denne bussen? Jeg prøver å finne noe nettside eller lignende til selskapet, men jeg kommer bare til Lofoten.
Hilsen Magne

[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]

NB
Sted: Kristiansund + Oslo

Legg inn av NB » 2013-06-26 23:47:22

Jeg har et par bilder av bussen tatt litt trangt på ferga mellom Flakk og Rørvik, kan legge det ut her imorra eller når jeg får tid :)
NB
Nikon-fotograf

ingli

Legg inn av ingli » 2013-06-27 21:38:35

Her er noen bilder som ble tatt på en dagstur i begynnelsen av juni.
Bilde
Bussjåføren som realiserte sin drøm om egen turbuss, Jon Normann Tviberg.

Bilde
Dette bildet yter nok ikke bussen full rettferdighet etter kjøring på regnvåte grusveier

Bilde

Bilde

Bilde

Og bussen falt i smak, så nå blir det en firedagerstur på Vestlandet om et par uker.
mvh
Ingar Lien

ingli

Legg inn av ingli » 2013-08-03 16:22:37

Her er noen bilder fra Vestlandet, først ett fra Olestads hjemtrakter, ved Trollveggen.
Bilde

Ved Herdalsseter
Bilde

På vei ned Ørnevegen mot Geiranger
Bilde

Ved Rica Seilet i Molde
Bilde
mvh
Ingar Lien

ingli