Grevlingene

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
J.L

Grevlingene

Legg inn av J.L » 2013-02-12 1:54:30

Er det noen som vet hva som skjer med de små hvite Grevlingbussene i Sarpsborg når de nye hybrid bussene kommer?
blir de byttet ut med hybridbussene for krava fra økt gjelder vel grevlingrutene også?
Det hadde jo vært mer logisk med et par mindre grevlingbusser trenger jo ikke så veldig store busser midt i sentrum.

Her er et bilde jeg fant av en av grevlingbussene dette er en slags mercedes det skal finnes en Solaris også og noen flere andre.
http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Grevli ... psborg.JPG

De fleste av disse er jo mindre enn hybridbussene som kommer.
skal man såfall dekorere noen hybridbusser med grevlinger eller blir det slutt på grevlingreklamen på disse bussene?

Noen som foresten vet når de første grevlingrutene ble etablerte?
Grevlingbussene kjøres vel av Nettbuss?

MagnusG
Sted: Siggerud

Re: Grevlingene

Legg inn av MagnusG » 2013-02-12 10:58:11

Skal det komme hybridbusser i Sarpsborg?

Mvh.
Magnus Gulliksen
Volvo Norge

J.L

Legg inn av J.L » 2013-02-12 11:15:36

http://www.transnova.no/project/biogass ... tfold-2013

Jeg trodde disse gikk over på bensin når det blir lite biobrensel derfor jeg tenkte hybrid

RobertNordli

Legg inn av RobertNordli » 2013-02-12 12:52:32

Grevling-bussene i Sarpsborg kjøres av Borg Buss som er eid av Nettbuss så du hadde delvis rett ja.

Av busser som brukes på Grevling rutene så brukes Maxi Grevlingen, Mercedesen du har linket til. I tillegg går det 1 eller 2
Ikarus E91 busser (den ene har internnummer 399), og om den ikke er tatt ut av trafikk går det også en Mercedes Cito som
Grevling buss i Sarpsborg.

Det skal komme en midibuss til Sarpsborg i det nye anbudet som skal brukes på de mindre rutene. Hva dette er, er det ingen
som vet tror jeg per dags dato.

J.L

Legg inn av J.L » 2013-02-12 13:19:06

Ja se der ja det var det jeg tenkte også at noen nye midibusser ville komme.
Vanlig store biogass busser på disse sentrumrutene ville ikke være lønnsomt.
men vi vet jo lite enda så kan det være dette ikke skjer før i høsten 2013?

I såfall blir vel enten de hvite grevlingene å kjøre en stund til eller noen citaro,o405 erstatter dem i en overgangsperiode?
Blir veldig spent å se hva slags materiell som velges på disse rutene.

Kanskje vi nå kunne få inn noe Scania :mrgreen:

RobertNordli

Legg inn av RobertNordli » 2013-02-12 13:27:27

J.L skrev:Ja se der ja det var det jeg tenkte også at noen nye midibusser ville komme.
Vanlig store biogass busser på disse sentrumrutene ville ikke være lønnsomt.
men vi vet jo lite enda så kan det være dette ikke skjer før i 2013?

I såfall blir vel enten de hvite grevlingene å kjøre en stund til eller noen citaro,o405 erstatter dem i en overgangsperiode?
Blir veldig spent å se hva slags materiell som velges på disse rutene.

Kanskje vi nå kunne få inn noe Scania :mrgreen:
Det kommer 1 (en) ny midibuss som skal brukes på de mindre rutene i Sarpsborg, Råkil, Blessom og Opsund.

Og det vil være fra 1. juli. Etter den tid vil alle dagens busser være borte vekk.

st.einar

Legg inn av st.einar » 2013-02-12 19:13:57

Hva som kommer av tilbud av lokale byruter er vel noe usikkert, men noe ala FLEXX tror jeg at det blir og det er vel det som kommer i Fredrikstad. Blir det bra så kommer nok Sarpsborg etter (FLEXX kjører etter rute men bare på bestilling, bestilles senest to timer før rutetid) FLEXX har jo overtatt mange små ruter og lokalruter i hele Østfold allerede.
Mer om FLEXX kan leses på Østfold kollektiv... sine sider.

J.L

Legg inn av J.L » 2013-02-13 8:44:56

Ja da var det noen som ble inspirert til å endelig lette på lokket
Idag morges i SA:
http://www.sa.no/lokale_nyheter/article6497121.ece

Så da blir vel de fleste (hvis ikke alle?) grevlingrutene til Flexx
Bussmateriell og farge er vel ukjent enda.

På Ullerøy kjøres en mørkeblå Flexx så kan godt være det blir den fargen.
eller det kan bli noe helt nytt.

RobertNordli

Legg inn av RobertNordli » 2013-02-13 22:57:41

J.L skrev:Ja da var det noen som ble inspirert til å endelig lette på lokket
Idag morges i SA:
http://www.sa.no/lokale_nyheter/article6497121.ece

Så da blir vel de fleste (hvis ikke alle?) grevlingrutene til Flexx
Bussmateriell og farge er vel ukjent enda.

På Ullerøy kjøres en mørkeblå Flexx så kan godt være det blir den fargen.
eller det kan bli noe helt nytt.
Om jeg skjønner denne artikkelen rett blir det det som er rute 2200, 2404 og 2406 som vil bli Flexx linjer OM de får støtte til det. Og alle Flexx linjer
kjøres med samme dekor, den du ser i artikkelen.

Om det ikke har blitt noen endringer i anbudet, vil som jeg nevnte igår linje 2300, 2420 og 2430 fortsatt gå med midibuss og være en del av det ordinære tilbudet.

J.L

Legg inn av J.L » 2013-02-23 23:52:48

Jeg leste nylig denne artikkelen (vet ikke om det har blitt noen endringer etter dette)
http://www.ostfold-kollektiv.no/index.aspx?id=859424

Her står det at i Fredrikstad så blir det ikke Flexx for å erstatte minibussene i sentrum
Da slo tanken meg er det da så lurt å gjøre det i Sarpsborg?

Hadde det ikke vært bedre å beholde grevlingrutene midt i sentrum istedenfor å ha flexx på ruter i sentrum.
vet ikke hva inntektene er i sarpsborg på grevlingrutene men det hører jo mer komplisert ut å bestille buss hver gang du skal kjøre buss i sentrum.

Tenkte at når dette nå ikke gjennomføres i Fredrikstad hvorfor skulle det lykkes mer i Sarpsborg? :wink:

Vil tro at 2 av grevlingrutene kunne jo slås sammen til en for å få den mer effektiv

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Badger! Badger! Badger! Badger! Badger! Mushroom! Mushroom!

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-03-11 21:27:28

Disse grevlingene fant jeg hos Nettbuss i Sarpsborg i mars i fjor.

#381 er en Vest Liner 310 Midi fra 1997 bygget på Mercedes-Benz OH1829L chassis.

Bilde
DH 97591 hos Nettbuss i Sarpsborg, 17.03.2012.

#396 er en Mercedes-Benz O520 Cito fra 2000. Dette er vel noe av det nærmeste man kommer en hybridbuss blant grevlingene. Disse er jo bygget sånn at dieselmotoren driver en elmotor, på samme måte som de fleste diesellokomotiver. Det var vel meningen at de skulle kunne bytte ut dieselmotoren med brenselscelleteknologi eller noe sånt, men det ble jo selvfølgelig aldri noe av. Sånn sett en ganske mislykket konstruksjon, og de er vel neppe de mest populære blant sjåførene heller.

Bilde
DJ 84769 hos Nettbuss i Sarpsborg, 17.03.2012.

#399 er en Ikarus EAG E91.51 fra 2003 som nettopp hadde kommet fra Notodden, hvor den har kjørt siden den var ny. Den har litt slektskap til de andre denne også, for alle Ikarus'ene som er levert i Norge har samme motoren som man finner i MB Vario.

Bilde
NV 50836 hos Nettbuss i Sarpsborg, 17.03.2012.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Svar