Center - Contrast

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Daniel Lund
Innlegg: 230
Registrert: 2010-05-26 16:03:09

Center - Contrast

Legg inn av Daniel Lund » 2012-10-16 18:01:22

E det nå forskjell på Vest/Vidre Center og Contrast bortsett fra at Center e laventre bybuss og Contrast e forstadsbuss?
Har sett i førerhåndbøkern i den eine Centern vi har i Bobø. Så gjeld den både for Center og Contrast.

Må si Vest/Vidre e det karosseriet som e finest på bussa.
Daniel Laugsand Lund

Daniel Lund
Innlegg: 230
Registrert: 2010-05-26 16:03:09

Re: Center - Contrast

Legg inn av Daniel Lund » 2013-08-08 18:27:26

Nån som kan svar en litt nyssgjerig kar?
Daniel Laugsand Lund

Brukeravatar
AHS
Innlegg: 786
Registrert: 2007-10-14 23:48:38
Sted: Kristiansand

Re: Center - Contrast

Legg inn av AHS » 2013-08-09 22:13:23

Har ikke best kjennskap til Vest/Vidre, men sånn jeg har skjønt det så var forskjellen i hovedsak det du allerede har nevnt. I tillegg kunne Contrast leveres som klasse III. Center kunne kun leveres som klasse I/II.
Arnt Helge

Automatgear på buss??? Da er det bare Powershift som gjelder!

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4527
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Re: Center - Contrast

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-08-19 22:10:49

Ja, Contrast har normalgulv, mens Center er laventre. Den første utgaven av Center, som het Center L, hadde litt annerledes front ved at den var litt lavere, mens fra da den oppdaterte Center H kom i 2006 ble de mye likere. Center L var også lavere enn Contrast, men jeg tror Center H er like høy som Contrast. Det var grunnen til at Juel Johansens Bilruter fikk bygget en helt unik Center L med normalgulv.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

AHW
Innlegg: 119
Registrert: 2012-05-17 16:41:06
Sted: Buvika

Re: Center - Contrast

Legg inn av AHW » 2013-08-20 15:14:26

De produserer vell ikke Center mer? Isåfall når stoppet de produksjonen?
Mvh Aleks Henning

Svar