Norske kombinertbusser
-
- Innlegg: 190
- Registrert: 2009-11-16 12:56:46
- Sted: Vest for Bergen
Norske kombinertbusser
Liste over norske kombinert busser i drift i 2015.
Åmot Engerdal Bilselskap (1 )
NE84677 Volvo B10M Vest V25 2000 (tidl. Birtedalen Rutebil)
Telemark Bilruter (4 )
#52 NE86901 Volvo B10M Carrus Star 302 2001
#57 NE94943 Volvo B12M 9700S 2003
#58 NE95468 Volvo B12M 9700S 2003
#59 KH43688 Volvo B12M 9700S 2006
Drangedal Bilruter (1)
#15 NF13194 Volvo B12M6x2 9700HD 2004
Tide (2)
5608-SR35883 Volvo B10M Arna Lagune 1990 Reserve?
5609-SR65827 Vovlo B10M Carrus Vector 1995 766 Åkra-Rosendal
Disse 2 Forsvinner vel i 2016
Firda Billag ( )
?
Nettbuss Sør AS Region Sogn (4)
551 UC19621 Volvo B10M Delta Star 502 1998
554 UC21791 Volvo B12M 6x2 9700 H 2004
555 UC22626 Volvo B12M 9700 S 2005
586 UC25395 Volvo 9700 2010 Hemsedal-Gol (Brakar Grønn)
Nettbuss Midt Norge AS Region Møre Sør (1)
# 41458 UF41308 Volvo B12M6X2 Delta9700H 2009 Geiranger-Ålesund
Trønderbilene ()
?
Torghatten Buss (1)
UF91397 Volvo B12M4x2 9700 H Delta 2007
SB Nordlandsbuss (3)
YE84139 Volvo B12M4x2 9700 S Delta 2007 ( Levert ny til Bangs bilruter senere innfusjonert i Sb konsernet)
9006 YE87262 Volvo B12M 9700 H Delta 2009
9007 YE87413 VolvoB12M 9700 S Delta 2009 (Er denne i drift fremdeles Silverekspressen er vel nedlagt?)
Bussring (4)
CV52962 Volvo B12M6x2 9700HD 2009 Riksteateret
FK13529 Volvo B12M6x2 9700HD 2009
FK13530 Volvo B12M6x2 9700HD 2009
ZH27748 Volvo B12M6x2 9700HD 2009
Boreal Transport Nord (2)
ZT45097 Volvo B12M6x2 9700 S Delta 2009
ZT45098 Volvo B12M6x2 9700 S Delta 2009
Åmot Engerdal Bilselskap (1 )
NE84677 Volvo B10M Vest V25 2000 (tidl. Birtedalen Rutebil)
Telemark Bilruter (4 )
#52 NE86901 Volvo B10M Carrus Star 302 2001
#57 NE94943 Volvo B12M 9700S 2003
#58 NE95468 Volvo B12M 9700S 2003
#59 KH43688 Volvo B12M 9700S 2006
Drangedal Bilruter (1)
#15 NF13194 Volvo B12M6x2 9700HD 2004
Tide (2)
5608-SR35883 Volvo B10M Arna Lagune 1990 Reserve?
5609-SR65827 Vovlo B10M Carrus Vector 1995 766 Åkra-Rosendal
Disse 2 Forsvinner vel i 2016
Firda Billag ( )
?
Nettbuss Sør AS Region Sogn (4)
551 UC19621 Volvo B10M Delta Star 502 1998
554 UC21791 Volvo B12M 6x2 9700 H 2004
555 UC22626 Volvo B12M 9700 S 2005
586 UC25395 Volvo 9700 2010 Hemsedal-Gol (Brakar Grønn)
Nettbuss Midt Norge AS Region Møre Sør (1)
# 41458 UF41308 Volvo B12M6X2 Delta9700H 2009 Geiranger-Ålesund
Trønderbilene ()
?
Torghatten Buss (1)
UF91397 Volvo B12M4x2 9700 H Delta 2007
SB Nordlandsbuss (3)
YE84139 Volvo B12M4x2 9700 S Delta 2007 ( Levert ny til Bangs bilruter senere innfusjonert i Sb konsernet)
9006 YE87262 Volvo B12M 9700 H Delta 2009
9007 YE87413 VolvoB12M 9700 S Delta 2009 (Er denne i drift fremdeles Silverekspressen er vel nedlagt?)
Bussring (4)
CV52962 Volvo B12M6x2 9700HD 2009 Riksteateret
FK13529 Volvo B12M6x2 9700HD 2009
FK13530 Volvo B12M6x2 9700HD 2009
ZH27748 Volvo B12M6x2 9700HD 2009
Boreal Transport Nord (2)
ZT45097 Volvo B12M6x2 9700 S Delta 2009
ZT45098 Volvo B12M6x2 9700 S Delta 2009
Sist redigert av Christian Raa den 2015-05-27 13:24:01, redigert 12 ganger totalt.
Med vennlig hilsen
Christian Raa
Christian Raa
-
- Innlegg: 509
- Registrert: 2006-10-29 19:41:07
- Sted: Drammen
- Øyvind Berg
- Innlegg: 4574
- Registrert: 2007-01-17 0:51:38
- Sted: Elvebyen
Re: Norske kombinertbusser
#25602 UA20905 som de hadde inntil for omtrent et år siden til hører nå en viss Kogstad, om den ikke er videresolgt nylig.Vidar Såtvedt skrev:Nettbuss Drammen ( 0)
Men ut april har de fortsatt en Volvo FM9 godsbil (#871) som går på postrute mellom Kongsberg og oppover Numedalen. Denne bemannes delvis av de samme sjåførene som Numedalsbussen (linje 420).
Telemark Bilruter:
#52 NE86901 Volvo B10M Carrus Star 302 2001
#57 NE94943 Volvo B12M 9700S 2003
#58 NE95468 Volvo B12M 9700S 2003
#59 KH43688 Volvo B12M 9700S 2006
Bussring:
CV52962 Volvo B12M6x2 9700HD 2009 (bygget 2008)
FK13529 Volvo B12M6x2 9700HD 2009
FK13530 Volvo B12M6x2 9700HD 2009
ZH27748 Volvo B12M6x2 9700HD 2009
Drangedal Bilruter:
#15 NF13194 Volvo B12M6x2 9700HD 2004
Åmot-Engerdal Bilselskap:
NE84677 Volvo B10M Vest V25 2000 (tidl. Birtedalen Rutebil)
De har kanskje flere enn denne?
Van Hool leverer kombibusser i dobbeltdekkerutgave på Scania ja. Ellers bygdes Volvo 9700 kombibusser fortsatt på B12B inntil nylig, men nå som restopplaget av B12B er borte må de vel vente på leveranse av B11R før de bygger noe mer. B13R og Z-løft virker som et håpløst prosjekt.
Øyvind

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap
Re: Norske kombinertbusser
Er det slutt på kombittbussen Lågendalsruta hadde tidligre nå Nettbuss.
Jan Erik
Jan Erik
Re: Norske kombinertbusser
Ligger ute på Finn: http://www.finn.no/finn/car/truck/objec ... e=32793218Øyvind Berg skrev:#25602 UA20905 som de hadde inntil for omtrent et år siden til hører nå en viss Kogstad, om den ikke er videresolgt nylig.Vidar Såtvedt skrev:Nettbuss Drammen ( 0)
Jens Erik Widén
Re: Norske kombinertbusser
Christian Raa har laget en liste over selskaper som har kombinertbusser i drift. Jeg forstår ikke at denne lista kan være helt oppdatert. Men først til leverandører. Volvo midtmotor-chassis har vært dominerende for kombinertbuss etter at frontmotorbussene forsvant midt på 1980-tallet. I dag er det hekkmotorchassis som er alternativet. Carrus og Vidre kan sikkert bygge kombinertbusser i dag. Begge bygger jo til en viss grad etter skreddersøm enda. Skapprodusenter, som Bussbygg, kan levere skap.
En viktig grunn til færre kombinertbusser er atskillelsen av person- og godstransport i ulike systemer, dels også med ulike selskaper som rendyrker person- eller godstrafikk. I distriksregioner har det gått kombinertruter til det siste, og noen driver slik enda. Selskapene forbereder seg på bussanbud, og anbud omfatter persontrafikk, ikke gods. Vi ser konsekvenser både i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane. Fjord1 solgte godstrafikken til Firda Billag, som la den inn i en nytt datterselskap, Transferd, sammen med FBs egen godstrafikk. Med denne endringen skjedde mye. De fleste kombinertruter er nå kuttet i begge fylkene.
Hvilke selskaper har kombinertruter? Alle selskaper i Nordland kan slettes av lista. Alle rutene er på anbud, og ingen kombinertruter inngår. Mulig det er kombinertruter igjen i Finnmark. Bussring har kombinertbusser i trafikk for Riksteateret. Jeg kan heller ikke forstå at Boreal Sør og Tide Buss har kombinertbusser i rute med. Alle rutene her er på anbud, men unntak av Trysil (Boreal). Der har det ikke gått kombinertbusser. Kombinertruter og -busser er nok en sterkt utrydningstruet rase, først og fremst pga. skillet mellom gods- og persontrafikk.
En viktig grunn til færre kombinertbusser er atskillelsen av person- og godstransport i ulike systemer, dels også med ulike selskaper som rendyrker person- eller godstrafikk. I distriksregioner har det gått kombinertruter til det siste, og noen driver slik enda. Selskapene forbereder seg på bussanbud, og anbud omfatter persontrafikk, ikke gods. Vi ser konsekvenser både i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane. Fjord1 solgte godstrafikken til Firda Billag, som la den inn i en nytt datterselskap, Transferd, sammen med FBs egen godstrafikk. Med denne endringen skjedde mye. De fleste kombinertruter er nå kuttet i begge fylkene.
Hvilke selskaper har kombinertruter? Alle selskaper i Nordland kan slettes av lista. Alle rutene er på anbud, og ingen kombinertruter inngår. Mulig det er kombinertruter igjen i Finnmark. Bussring har kombinertbusser i trafikk for Riksteateret. Jeg kan heller ikke forstå at Boreal Sør og Tide Buss har kombinertbusser i rute med. Alle rutene her er på anbud, men unntak av Trysil (Boreal). Der har det ikke gått kombinertbusser. Kombinertruter og -busser er nok en sterkt utrydningstruet rase, først og fremst pga. skillet mellom gods- og persontrafikk.
Re: Norske kombinertbusser
SB Nordlandsbuss HAR i allefall tre kombinertbusser, som mer eller mindre er i daglig trafikk. En i trafikken Bodø-Kjerringøy, en nede i Tjongsfjorden i Rødøy kommune og en i SilverExpressen...
Hvordan dette harmonerer med anbudsutsettingen, er jeg litt usikker på. Kan jo tenkes at Nordland Fylkeskommune kan bringe inn noen kroner ekstra på fremføring av gods på ellers svakt belagte personruter....
Hvordan dette harmonerer med anbudsutsettingen, er jeg litt usikker på. Kan jo tenkes at Nordland Fylkeskommune kan bringe inn noen kroner ekstra på fremføring av gods på ellers svakt belagte personruter....


Re: Norske kombinertbusser
BussRing.no har også UA24110
I tillegg er Telemark bilruter på utkikk etter en til, det siste jeg hørte er bruktimport fra Sverige.
I tillegg er Telemark bilruter på utkikk etter en til, det siste jeg hørte er bruktimport fra Sverige.
Re: Norske kombinertbusser
jael skrev:
UA24110 og tvillingen UA24111 har en spesiell og omflakkende historie. De ble innkjøpt til en rute Florø-Stavanger som aldri kom i gang. Se bilder av UA24110 her fra en tidligere fase:
http://www.rhf.no/phpBB3/viewtopic.php? ... 110#p50700
Jeg ser ellers at Firda Billag fremdeles har tre kombinertbusser til salgs, alle Volvo 9700 fra 2005 og nyere.
SilverXpressen er vel i utgangspunktet en kommersiell rute, men den har vel støtte fra fylkeskommunen på den norske strekningen, tilsvarende det enkelte Nor-Way-ruter har. Interessant om Nordland opprettholder kombinertruter enda, men det kan være en tilpasning av anbudet til å håndtere lokal godstrafikk. Det glemte Nordland i første anbud på Ytre Helgeland/ Sandnessjøen. Der måtte man inn med godsbiler etterpå.SB Nordlandsbuss HAR i allefall tre kombinertbusser, som mer eller mindre er i daglig trafikk. En i trafikken Bodø-Kjerringøy, en nede i Tjongsfjorden i Rødøy kommune og en i SilverExpressen...
UA24110 og tvillingen UA24111 har en spesiell og omflakkende historie. De ble innkjøpt til en rute Florø-Stavanger som aldri kom i gang. Se bilder av UA24110 her fra en tidligere fase:
http://www.rhf.no/phpBB3/viewtopic.php? ... 110#p50700
Jeg ser ellers at Firda Billag fremdeles har tre kombinertbusser til salgs, alle Volvo 9700 fra 2005 og nyere.
Re: Norske kombinertbusser
Hei.
avgiftsklassen "kombinert" er avskaffet for lenge siden. Denne er nå innlemmet i "buss".
Er det noen som vet når denne endringen skjedde?
Omregistrering av en "kombinertbil" på 12.40 meter, fra 1998, er utrolig høy, kontra det det skal være for buss av samme størrelse. Risløkka trafikkstasjon som etter sigende skal være fagkontoret for buss, sier at denne er feilregistrert men vil ikke ta de nødvendige skritt for å dokumentere dette, og sier det må vi klare selv ovenfor den lokale trafikkstasjonen. Ergo sier myndighetene at det er feil i dokumentene, men vil ikke gjøre noe for å rette opp i dette.
Kan noen her si noe om hvilke regler som gjelder for buss kontra kombinert bil, og når dagens regler trådde i kraft? Eventuelt trenger jeg å vite hva som må til for å få vår Volvo B10M, kombinert , 1998 modell fra Firda Billag omregistrert til Buss?`reg nr er: TV 62416, og bussen er 12,40 (Noe som i seg selv diskvalifiserer for den gamle kjøretøyklassen "kombinertbil" som skal være 12 meter eller kortere.
MVH
Ted Walter Hansen
Humanitær Expressen.
avgiftsklassen "kombinert" er avskaffet for lenge siden. Denne er nå innlemmet i "buss".
Er det noen som vet når denne endringen skjedde?
Omregistrering av en "kombinertbil" på 12.40 meter, fra 1998, er utrolig høy, kontra det det skal være for buss av samme størrelse. Risløkka trafikkstasjon som etter sigende skal være fagkontoret for buss, sier at denne er feilregistrert men vil ikke ta de nødvendige skritt for å dokumentere dette, og sier det må vi klare selv ovenfor den lokale trafikkstasjonen. Ergo sier myndighetene at det er feil i dokumentene, men vil ikke gjøre noe for å rette opp i dette.
Kan noen her si noe om hvilke regler som gjelder for buss kontra kombinert bil, og når dagens regler trådde i kraft? Eventuelt trenger jeg å vite hva som må til for å få vår Volvo B10M, kombinert , 1998 modell fra Firda Billag omregistrert til Buss?`reg nr er: TV 62416, og bussen er 12,40 (Noe som i seg selv diskvalifiserer for den gamle kjøretøyklassen "kombinertbil" som skal være 12 meter eller kortere.
MVH
Ted Walter Hansen
Humanitær Expressen.
Re: Norske kombinertbusser
Litt på siden av temaet; men ZF 23212 er i hvertfall i bruk under valgkampene for Oslo Arbeiderparti, sist i 2011. Litt pussig at de velger å hensette bussen langs offentlig vei etter endt bruk...
Noen kan kanskje fortelle om bussens historie?
Noen kan kanskje fortelle om bussens historie?
- Vedlegg
-
- P3041390.JPG (189.02 kiB) Vist 5715 ganger
-
- P3041385.JPG (261.34 kiB) Vist 5715 ganger
Re: Norske kombinertbusser
Jeg kjenner ikke denne bussen spesielt, men ZF23212 er en DAF MB230, 1995-modell, bygd hos og levert til TIRB. Selskapet hadde flere lignende kombinertbusser. TIRB overtok anlegget etter Innlandet Karosserifabrikk, Salangen, seinere VBK Nord. Da VBK trakk seg ut i 1983 fikk TIRB med seg div. produksjonsutstyr fra Horten. TIRB fortsatte byggingen av VBKs siste modeller i Salangen til eget bruk fram til 1995/ 96. Denne er nok av de siste bussene som ble bygd der. Man kan vel nesten si at dette er en av de aller siste VBK-bussene. Men TIRB brukte betegnelsen "Karosseri Nord" på sine busser, pålakkert med hvitt i fronten. Selvsagt borte på denne som har blitt helhvit.
Re: Norske kombinertbusser
Arbeiderpartiet på vei mot sentrum(-partiene) -En liten assosiasjon, da jeg så "Sentrum" i skiltkassa...
Kanskje med god grunn, ettersom AP har tatt Senterpartiet inn i varmen....
Det er vel ikke AP som står som eiere av denne bussen...? Kan vel heller tenkes at det er et eller annet utleiefirma, som har fått oppdraget med å levere en pakke, med en tjenelig busstype og riktig dekor. Når så oppdraget er fullført, pengene er kommet på konto, så er det kanskje ikke så veldig viktig lengre med verken materiell eller dekor, og hvordan dette etterbehandles eller fremstår...


Det er vel ikke AP som står som eiere av denne bussen...? Kan vel heller tenkes at det er et eller annet utleiefirma, som har fått oppdraget med å levere en pakke, med en tjenelig busstype og riktig dekor. Når så oppdraget er fullført, pengene er kommet på konto, så er det kanskje ikke så veldig viktig lengre med verken materiell eller dekor, og hvordan dette etterbehandles eller fremstår...


-
- Innlegg: 190
- Registrert: 2011-02-07 16:05:07
Re: Norske kombinertbusser
Eier: Oslo Arbeiderparti,
Siste EU: 15.08.2011,
Skyldig årsavgift: 5552,-

Siste EU: 15.08.2011,
Skyldig årsavgift: 5552,-



Re: Norske kombinertbusser
Ok...
Kanskje vi må be en statsråd om å gå...?
Nei, må vel bare falle tilbake på Kristians utsagn om at det er litt pussig å etterlate fullt dekorert materiell slik... Kanskje gå litt lenger, og kalle det en smule ansvarsløst!

Nei, må vel bare falle tilbake på Kristians utsagn om at det er litt pussig å etterlate fullt dekorert materiell slik... Kanskje gå litt lenger, og kalle det en smule ansvarsløst!

