Norsk Delta Star i Russland?

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
phmostad

Norsk Delta Star i Russland?

Legg inn av phmostad » 2012-01-21 11:19:22

Fant denne Delta staren blant de russiske bussene. http://www.fotobus.msk.ru/vehicle/332186/#n363483 I Frontruta står det "Rasmussen turbuss - Tana" Noen som kjenner historien tril denne ?

tore-buss
Innlegg: 1343
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Re: Norsk Delta Star i Russland?

Legg inn av tore-buss » 2012-01-21 15:49:09

Er i allefall en "Ekspress" (Mener jeg De hette) produsert før ca 1985. Er vel en buss fra ca 1982-84 tenker jeg. har ingen formening om hva for buss det er.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8535
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Re: Norsk Delta Star i Russland?

Legg inn av SvB » 2012-01-21 19:35:38

Tror du forveksler Delta Star og Express, Tore. Bildet mener jeg viser en Delta Star.

Bilde
Dette er en Delta Express, HZ13664 Scania K112, 1985-modell, levert til Lesja Bilruter. Bildet er fra Otta i 1997.
Bilde
Her er en Delta Star, RF29502 Scania BR116, 1983-modell, levert ny til Haga Buss, solgt videre til Juel Johansens Bilruter.

Delta Express hadde "flate" sidevinduer, og rettere sidet, delt frontrute og "Delta Express" på feltet over framføra. Delta Star har de "buede" sidevinduene som ble så karakteristisk på seinere Delta- og Carrus-modeller framover til Volvo 9700. Se ellers det lille vinduet over framdøra på den tidlige Star-modellen. Se ellers den russiske bussen.

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8535
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Re: Norsk Delta Star i Russland?

Legg inn av SvB » 2012-01-21 19:56:33

Så til den russiske bussen. Hvem kan det være? Det var ikke mange Delta Express og Star som kom til Norge. Det var ikke mange Delta-busser de første 10 åra fram til 1985, men midt på 80-tallet ble det raskt oppsving i salget av Delta- og Ajokki-modeller i Norge.

Aktuelle tidlige Delta Star bygd på Volvo er disse:

LS28625 1981-modell, levert til Lindhjem
RF18492 1982-modell, levert til Haga Buss, solgt videre til Hølonda Auto (mener at denne ble hogd i Trondheim)
VE27940 1982-modell, levert til Klæburuten, solgt videre til Trondheim Trafikkselskap
VE35439 1983-modell, levert til Klæburuten, solgt videre til Trondheim Trafikkselskap
ZE41114 1983-modell, levert til Frank Rundhaug, Indre Troms
TV28402 1984-modell (karosseri, brukt chassis) levert til Klæburuten
VE42273 1984-modell, levert til Gauldal Billag (står den på Røros enda?)
VE48392 1985-modell, levert til Hølonda Auto
ZE44620 1985-modell, levert til Hagensen, Andselv

Så er det sikkert noen som ikke har kommet på RHF-listene. Noen er kanskje bruktimport og ikke har kommet med osv. Uansett, "eksplosjonen" av finske busser i Norge kom rett etter at disse bussene ble levert. Den mest kjente og særpregede Delta-modell fra den tidlige fasen fram til 1985 var nok Delta 400. Den var svært populær som turbuss i Norge, og Delta leverte slike busser til Norge et par år etter at modellen var gått ut av vanlig produksjon.

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4546
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Re: Norsk Delta Star i Russland?

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-01-21 20:50:19

Følgende busser kan nok i hvert fall strykes fra lista:
LS28625 - Tror phmostad hadde blitt mildt sjokkert om det var den. :wink:
RF18492 - Siste eier var Nettbuss Trøndelag, avregistrert høsten 2003.
VE27940 - Siste kjente eier er Svalbard Busservice, som ZN11819.
VE42273 - Denne har egen dør for rullestolheis eller noe sånt bakerst.
VE48392 - Ombygd til racingbuss i Trøndelag.

FBNT hadde også tre Delta Star på Volvo B10M fra 1986, men de har den nyere fronten som kom på Star 30 og Star 50, så det var vel der skillet gikk?

Skulle jeg gjette på hvilken det kan være, så tror jeg Rundhaug eller Hagensen er gode kandidater.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

tore-buss
Innlegg: 1343
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Re: Norsk Delta Star i Russland?

Legg inn av tore-buss » 2012-01-21 23:05:30

Du har nok rett ang navnet, SVB. Tok det litt i farta her tidliger i dag.
Øyvind! Tror i Tilfelle det må være den fra 1983 hvis det er en av de du tror. Mener de kom med lima sideruter i 1985 disse Vognene. Den på Bildet er det Gummipakninger på.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

NB
Innlegg: 2183
Registrert: 2008-05-07 13:09:15
Sted: Kristiansund + Oslo

Re: Norsk Delta Star i Russland?

Legg inn av NB » 2012-01-22 1:07:25

Her er et bilde av ZE 44620 tatt sommeren 2009, så det er nok ikke den som er i Russland.
Bilde

Jeg har også et dårlig bilde av TV 28402, og tror heller ikke det er den da det er en del detaljer som ikke stemmer.

Så jeg lener meg mot ZE 41114 :)
NB
Nikon-fotograf

tore-buss
Innlegg: 1343
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Re: Norsk Delta Star i Russland?

Legg inn av tore-buss » 2012-01-22 13:02:54

NB skrev:Her er et bilde av ZE 44620 tatt sommeren 2009, så det er nok ikke den som er i Russland.
Bilde

Jeg har også et dårlig bilde av TV 28402, og tror heller ikke det er den da det er en del detaljer som ikke stemmer.

Så jeg lener meg mot ZE 41114 :)

Som jeg nevnte så mente jeg at 1985 modellene hadde Lima Sideruter og det har denne.

ZE 41114 er en 1983 model og det tror jeg også at det er.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

ingli
Innlegg: 1054
Registrert: 2007-01-17 13:34:04
Sted: Selbu

Re: Norsk Delta Star i Russland?

Legg inn av ingli » 2012-01-22 15:01:56

SvB skrev:
VE42273 1984-modell, levert til Gauldal Billag (står den på Røros enda?)
Nei, den ble solgt til en kar i Tydal i 2008. Han hadde fra før en Delta 400 (VE28644) og kjøpte denne som delebuss. VE42273 har langt lasterom bak, så det er i alle fall ikke den som er på bildet fra Russland.
Bilde
Gauldal Billag hadde også en Scania K112CL Delta Star VE48615, 1985-modell, men med limte ruter og ny front.
mvh
Ingar Lien

Mine bussbilder: www.picasaweb.google.no/ingarlien

Kjetil

Re: Norsk Delta Star i Russland?

Legg inn av Kjetil » 2012-01-22 15:17:54

Har kjørt ZE41114, og den har blått interiør, så med mindre det ikke er blitt byttet stoler i bussen på bildet, er det ikke den.

BD
Innlegg: 284
Registrert: 2005-11-08 13:11:00
Sted: Bergen

Re: Norsk Delta Star i Russland?

Legg inn av BD » 2012-01-22 22:10:33

Rassmussen Turbuss er eller var en buss og lastebileier Tor odd Rassmussen, Boftsa 9845 Tana

Bjørn

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4546
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Re: Norsk Delta Star i Russland?

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-01-26 22:24:50

Bussen i Murmansk er med overveiende sannsynlighet VE35439. Den har følgende historikk:

1983-03-15 Klæburuten AS
1987-10-14 Trondheim Trafikkselskap AS #903
1992-02-27 DA Mathisens Bussruter, Nordkjosbotn
1993-10-13 Saltstraumen Buss Charter, Bodø
1995-05-07 Tor Odd Rasmussen, Tana
2000-10-02 avregistrert og solgt til en med et øst-europeisk navn


Da gjetta jeg altså feil på hvilken det var. Jeg hadde faktisk også en idé om at det kunne være en som var bruktimportert fra Finland eller Sverige, for det er jo ikke så unaturlig oppi Nord-Norge.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

phmostad

Re: Norsk Delta Star i Russland?

Legg inn av phmostad » 2012-01-27 17:41:33

Utrolig hva dere finner ut av her ;-) Virker som om Delta star av denne typen har vært mest populær i Trøndelag og nordover. Virker vel som om Delta generelt også var mere populær nordafor tidlig. Var vel særlig de store innen tur virksomhet på 70 og tidlig 80 tallet som Vaglen, Kjell Lindhjem, T H Lien, Haga og Eldsrud ruta som kjøpte noe volum av Delta og serlig 400 sørpå på den tiden. I tilegg til Ottadalen da som kjøpte mange forskjellige varianter. Igrunnen rart at det ikke kom flere Delta star sørpå for det var jo egentlig en veldig moderne buss særlig i designet. Og når folk som ikke har noe serlig greie på buss får se LS28625 i gården her så tror de nesten ikke den er en veteranbuss. Og ser nesten ikke forskjell på den og 9700 ene til timeekspressen ihvertfall på avstand. Mulig det er fordi Setra ,Neoplan Van Hool og jockheere kom på banen på den tiden og overtok mye av det som DP 400 hadde solgt noen år tidligere. Samt MB o303 Org bygg som det jo gikk masse av på den tiden.

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8535
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Re: Norsk Delta Star i Russland?

Legg inn av SvB » 2012-01-27 18:53:19

phmostad skrev:
Virker som om Delta star av denne typen har vært mest populær i Trøndelag og nordover. Virker vel som om Delta generelt også var mere populær nordafor tidlig. Var vel særlig de store innen tur virksomhet på 70 og tidlig 80 tallet som Vaglen, Kjell Lindhjem, T H Lien, Haga og Eldsrud ruta som kjøpte noe volum av Delta og serlig 400 sørpå på den tiden. I tilegg til Ottadalen da som kjøpte mange forskjellige varianter. Igrunnen rart at det ikke kom flere Delta star sørpå for det var jo egentlig en veldig moderne buss særlig i designet.
Delta-modellene kom nok først inn i turbussmarkedet. Unntaket er OKB som satset først og fremst på Delta fra 1976, også som ordinær rute- og langrutebuss. Det var to områder av bussmarkedet utenlandske karosserier fikk innpass først: bybuss, særlig i de store byene, og turbusser (Jonckheere, Van Hool, desuten Mercedes-Benz og Setra). Et unntak i Nord-Norge må nevnes. Tromsbuss satset tidlig på finske karosserier til alle typer busser. Fra 1985 økte salget av finske busser betydelig. Lanseringen av Scania Classic (Ajokki) førte til at dette ble den dominerende modellen innen ekspress- og langruter, men også Delta-bussene kom mer og mer inn som tur- og ordinære rutebusser. Men uansett, turbusser utgjør en liten del av det totale bussmarkedet.

phmostad

Re: Norsk Delta Star i Russland?

Legg inn av phmostad » 2012-01-28 11:51:13

SVB Skrev
Delta-modellene kom nok først inn i turbussmarkedet. Unntaket er OKB som satset først og fremst på Delta fra 1976, også som ordinær rute- og langrutebuss. Det var to områder av bussmarkedet utenlandske karosserier fikk innpass først: bybuss, særlig i de store byene, og turbusser (Jonckheere, Van Hool, desuten Mercedes-Benz og Setra). Et unntak i Nord-Norge må nevnes. Tromsbuss satset tidlig på finske karosserier til alle typer busser. Fra 1985 økte salget av finske busser betydelig. Lanseringen av Scania Classic (Ajokki) førte til at dette ble den dominerende modellen innen ekspress- og langruter, men også Delta-bussene kom mer og mer inn som tur- og ordinære rutebusser. Men uansett, turbusser utgjør en liten del av det totale bussmarkedet.
Mulig det at turbussene er en liten del av det totale markedet:-) Men duverden så flotte mange av dem er å så mye mere gøy det er med dem da. Og når en stadig kommer over flotte turbiler fra 50 og 60 tallet slik som de" europabussene" osv her på forumet så er det igrunnen leit at ikke det er blitt bevart flere turvogner. Det er min personlge mening ihvertfall.

Svar