Tyrkiskproduserte MAN-busser

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Tor Akselsen
Innlegg: 138
Registrert: 2007-02-03 16:39:29

Tyrkiskproduserte MAN-busser

Legg inn av Tor Akselsen » 2007-02-05 18:54:26

Har i lengre tidlest innleggene på Busspraten med interesse. Utrolig hvor mye kunnskap mange av dere har når det gjelder buss. Har selv vokst opp som nærmeste nabo til NSB Hølandsrutene på Bjørkelangen. Vokste nærmest opp i baksetet på en buss på 60-tallet, og har i voksen alder vært busspendler på strekningen bJørkelangen - Lillestrøm - Oslo. Fram til 2002 hadde NSB/Nettbuss konsesjon på denne ruta (siden oppstart i 1938). I 2002 tok så Norgesbuss over, og da ble det fort slutt på den gode komforetn og standarden på bussene. Nettbuss kjørte utelukkende med Volvo og Vest karosseri av nyere dato. Norgesbuss kjøpte inn en mengde MAN busser bygget i Tyrkia, og som vakte en storm av protester da de ble satt inn i drift. Komforten i bussene var under enhver kritikk. Det var harde og dårlige seter, og bakerst i bussen var det en slik støy at du ikke kunne føre en normal samtale. Dette tror jeg kommer av dårlig isolasjon samt at et viftesystem er bygget inn i ei kasse som tar opp plassen til et av de fem baksetene. Det er dessuten trekkfullt og varmeapparatet har to reguleringer, nemlig av og på. Er det noen som vet om det går slike busser andre steder i landet? Reiste med en slik buss i dag tidlig i - 7 grader. Varmeapparatet fungerte ikke, og det var iskaldt i bussen de 40 minuttene turen tok til Lillestrøm.

Norgesbuss måtte etter kort tid i 2002, etter massive protester fra pendlerforeningen, gå til anskaffelse av en del busser med bedre standard for avvikling av noen av pendleravgangene morgen/kveld. De første tre bussene var Volvo av merke Carrus som skulle gått i Link opplegget til Norgesbuss. Flotte busser med toalett, men litt uhensiktsmessige da det noen ganger hender at det er med passasjerer med barnevogner og mye bagasje. I ettertid har det kommet flere lignende busser, litt eldre busser som jeg antar har gått i en eller annen ekspresskjøring for Norgesbuss. I ettermiddag kjørte jeg med en Volvo "turbuss" fra Carrus som nok har gjort en del turer på kryss og tvers av Norges land. Godt brukt, men behagelig å kjøre i.

Til neste år regner jeg med at hele Nedre Romerike skal legges ut på anbud igjen. Noorgesbuss fikk forlenget sitt anbud med to år til 01.07.2009. Håre at SL (Stor Oslo lokaltrafikk) er mer nøye med kravsprsifikasjonen til bussene når nytt anlegg skal legges ut. Vi orker snart ikke flere turer i MAN-bussene.

Tor Akselsen

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8527
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2007-02-05 19:18:51

Det var et interessant innlegg av Tor Akselsen som jeg fikk lyst til å svare på med en gang. Det illustrerer et interessant poeng ved overgang til anbudsruter. Det legges mye vekt på å utarbeide detaljerte spesifikasjoner og krav til vognmateriellet som skal brukes. Vet ikke hvor mye buss de kjører de som sitter på samferdselsavdelingene rundt om i fylkeskommunene, men man må kunne undre seg. Selskapene kjøper nok de billigste bussene som oppfyller kravene akkurat, og ikke noe luksus ut over det. 1. anbud på bybussen i Lillehammer (OFB > Norgesbuss) dukket det opp flere nye Volvo B10B m/ Arna påbygg. Etter 5 år kom SBC inn med Mercedes Citaro av enkel standard, harde og vonde seter, tvilsomt støynivå osv. Mange opplevde det som nedsatt standard.

Men ellers: På Busspraten er vi selvsagt interessert i hvilke Volvo / Carrus - busser Norgesbuss kjører bruker i rusjtida. Har du reg. nr. på dem?

Brukeravatar
bjørn
Innlegg: 622
Registrert: 2006-09-14 22:32:40

Legg inn av bjørn » 2007-02-05 21:08:42

Jeg tror ikke at denne typen MAN (MAN SÜ313) blir benyttet andre steder i landet.

På ekspressavganger morgen og ettermidddag fra Bjørkelangen, Høland og Trøgstad til Oslo m/retur blir det for det meste benyttet tidligere BussLINK-materiell. Enten Volvo B12M/Carrus eller Scania L114/Vest Ambassadør. Det går også et par Volvo B10M/Carrus av samme typen som Norgesbuss bruker som flybuss. Standarden på disse bussene er trolig den beste i SL-systemet.

Mvh
Bjørn

jeb

Legg inn av jeb » 2007-02-05 21:28:28

Alle bussene som Norgesbuss satt inn på anbudskjøringen på Bjørkelangen i 2002 oppfylte samtlige krav som SL stilte til materiellet. Problemet var at SL ikke hadde stilt spesielt høye krav til standarden, men var tydeligvis fornøyd med at det var en del nye busser. Overgangen var nok spesielt stor siden Nettbuss benyttet busser med halvturist-standard. Etter protestene fra pendlerforeningen valgte SL å betale Norgesbuss ekstra for å sette inn busser av høyere standard. For Norgesbuss var dette gunstig, siden de satt med høystandard busser til overs etter en noe mislykket Busslink-satsing. Bussene som var til overs fra Busslink kunne således settes rett inn på Bjørkelangen-rutene.

Når det gjelder SL's standardkrav på bussene virker det som det er stor forskjell på de forskjellige anbudene. I vestre Bærum ble det stilt krav om klimaanlegg i ekspressbussene mellom Rykkinn og Oslo, mens de ordinære rutevognene ikke hadde dette kravet. Dette betyr at de vognene som kjører 20 timer i døgnet ikke skal ha klimaanlegg, mens de som kjører 4 timer i døgnet skal ha full komfort. På Drøbak-anbudet skulle alle nye vogner Oslo - Drøbak ha klimaanlegg, mens Ski- og Vestby-pakkene nesten utelukkende kjøres med eldre skrap.

Forøvrig tror jeg nok SL kommer til å stille krav om vesentlig høyere komfort på bussene til Bjørkelangen neste gang de legges ut på anbud.

Tor Akselsen
Innlegg: 138
Registrert: 2007-02-03 16:39:29

Legg inn av Tor Akselsen » 2007-02-05 21:40:39

Er enig i at de tidligere Link-bussene er bra, og er nok av de bedre komfortmessig i SL-systemet. De er dog litt uhensiktsmessige for de som har med barnevogn o l, da de jo ikke er noen utpregede lavgulvbusser. På en del av avgangene på rute 481 fra Bjørkelangen til Oslo, bl a 0650 og 0750 er det dessverre fortsatt MAN-bussene som råder grunnen. Håper på at det kan være mulig å skaffe fram flere gamle Link-busser. Savner dog Vest-bussene til Nettbuss. Skal se om det er mulig å finne noen reg nr på "Link-bussene".

Tor Akselsen

jeb

Legg inn av jeb » 2007-02-05 22:05:52

Følgende vogner er stasjonert på Bjørkelangen, inkl. Hemnes og Rømskog:

Reg.nr. Int.nr. Merke og type Karosseri
SR52917 017 Scania N113 Arna
SR73224 024 Volvo B10B Arna
KF89865 030 Volvo B10B Carrus
KF96405 065 Volvo B10M Carrus Wiima
KF96411 075 Volvo B10M Carrus Vega
KH13029 099 Volvo B12M Carrus
CE78100 100 Scania L94IB Carrus
KF92815 157 IVECO 50 C13 Originalbygg
SR62762 162 Volvo B10B Arna
BN73307 177 VW Caravelle
DJ50212 212 Volvo B10M Carrus
DJ50213 213 Volvo B10M Carrus
LH75261 232 Scania L113 Vest
KH13030 284 Volvo B12M Carrus
KH13031 285 Volvo B12M Carrus
FS87088 325 Mercede O814
DH63165 365 MAN 202C Kiitikori
DH65767 367 Volvo B10B Arna
LH81291 393 Scania CN113 Originalbygg
DH40060 510 Scania L113 Carrus
DH40062 511 Scania L113 Delta
DK43359 774 MAN SÜ 313 Originalbygg
DK43300 778 MAN SÜ 313 Originalbygg
DK43330 780 MAN SÜ 313 Originalbygg
DK43358 781 MAN SÜ 313 Originalbygg
DK42582 783 MAN SÜ 313 Originalbygg
DK42689 784 MAN SÜ 313 Originalbygg
DK43289 785 MAN SÜ 313 Originalbygg
DK43288 786 MAN SÜ 313 Originalbygg
DK43287 788 MAN SÜ 313 Originalbygg
DK43327 789 MAN SÜ 313 Originalbygg
DK43328 790 MAN SÜ 313 Originalbygg
DK43294 793 MAN SÜ 313 Originalbygg
DK42692 822 MAN SÜ 313 Originalbygg
AJ51352 824 Mercedes O550 Originalbygg
AJ49451 825 Mercedes O550 Originalbygg
AJ37054 831 Mercedes DH 1627 Vestliner
KF96007 984 IVECO 50 C13 Originalbygg

Beklager at tabelloppsettet ikke ble helt bra.

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2007-02-06 11:17:29

Jeg tror grunnen til at "bybussene" (nærtrafikk) i Bærum ikke er satt opp med klimaanlegg, er at de ofte har stopp og at dørene åpnes så ofte at klimaanlegg ikke har særlig virkining på innetemperaturen. Derimot går jo ekspressene (Rykkinn, rute 152) med lukkede dører, i dobbel forstand, hele stekningen Oslo sentrum til Kolsås-området. Og det kan jo være en temmelig het opplevelse å reise ut av Oslo om ettermiddagene (mot vest) i et lukket "drivhus"... Bare prøv den som vil... Det er nok ikke tilfeldig at 50 erfarne pendlere vil ha luftkondisjonering... Det samme vil jeg tro gjelder for Drøbaksrutene. (Fritt for å være sjøfør på ekspressbussen!)

jeb

Legg inn av jeb » 2007-02-06 18:44:43

Jeg er for så vidt enig med resonnementet ditt, jael. Imidlertid har Oslo Sporveier krav om klimaanlegg i alle nye busser som skal inn på anbudskjøring. Dette er busser som åpner dørene hvert minutt nærmest kontinuerlig langs hele ruta. I tillegg reiser passasjerene kortere innen Oslo sammenlignet med SL-systemet. SL har nok bare økonomiske motiver for å tillate busser uten klimaanlegg.

Pål Porsmyr

Billigbusser !!!!

Legg inn av Pål Porsmyr » 2007-02-07 22:58:31

Dette er vel veldig typisk når alt skal dreie seg om penger og ikke komfort. Har sett at Norgesbuss bruker mye mer billig materiell som er produsert i Tyrkia og Polen (ref. MAN og Solaris) enn andre. Oslo sporveier har vel mye MAN. Passasjerenes komfort blir ikke vektlagt. Hvor lenge kan Norgesbuss holde på med denne billigstrategien sin. Forøvrig så bruker vel andre selskaper også busser som ikke alltid har den beste komfort. Ref. MB Citaro som brukes av både Schøyen, Nettbuss og nevnte Norgesbuss. I Fredrikstad har det utelukkende blitt benyttet Volvo i alle år og i desember kom det også nye Volvo til Sarpsborg i steden for Mercedes. Og her er det Borgbuss (Nettbuss/FDR) som opererer. I indre Østfold kjører de vel også mye Volvo eller?

jeb

Legg inn av jeb » 2007-02-07 23:47:30

Jeg er helt enig i at komforten på by- og forstadsbussene i stor grad har blitt dårligere med årene. Allikevel blir det feil å skylde på busselskapene for dette. Det er oppdragsgiverne som angir hvilken standard som skal gjelde for bussene som skal gå på anbudskjøringen. I Oslo har Sporveien definert detaljerte krav til setetyper, tykkelse på seteputene, ja til og med fargen på setetrekkene er bestemt. For å vinne anbudene må vinneren være billigere enn konkurrentene. Da er det ikke mulig å vinne (og samtidig tjene penger på kjøringen) ved å ha en standard som er høyere enn kravene fra oppdragsgiver.

Et godt eksempel ser man i Østfold. De anbudsutsatte rutene i Moss og Halden kjøres med simpleste og absolutt billigste type bybusser. Rutene som derimot ikke kjøres på anbud, bl.a. Nettbuss Østfolds ruter, har gjennomgående høyere standard. Jeg tror ikke Nettbuss kommer til å vinne noen anbud ved å satse på høyere standard en konkurrentene, det er prisen som avgjør til syvende og sist.

Det kan dessverre se ut som at det er Sporveisbussene i Oslo som har satt standarden for simple og ukomfortable bybusser her i landet. I nesten 40 år har de kjøpt simpeste sort busser fra MAN, med unntak av en større leveranse Volvo busser med Arna karosseri fra midten av 80-tallet og fram til for noen år siden. Etter dette har de igjen fortsatt med MAN. De andre selskapene i Osloområdet kjøpte vesentlig mer komfortable busser fra VBK, Arna og Vest, men dessverre har alle disse nå sunket ned på den simple Sporveisstandarden. Eneste lyspunktet er at du nå kan sitte dårlig i en komfortabel temperatur, siden alle nye busser har klimaanlegg.

AndN
Innlegg: 665
Registrert: 2007-02-05 18:05:31

Legg inn av AndN » 2007-02-08 15:41:15

Enig i det du sier, med untak av Arna-bussene til sporveien er resten simple greier.
Men Sbc var vel like ille på slutten. O 405 med orginalbygg fra 90-tallet hadde ikke akkurat stresslesser og med Citaro ble det ikke bedre.

btl

Legg inn av btl » 2007-02-08 17:30:32

Jeg har hørt noe snakk om at en buss på Gjøvik skal overføres til Bjørklangen, når vi får ny buss her. Det var egentlig meningen vi skulle få en boggi B12M 15meter lang buss, men det ble ikke noe av. Jeg tror den bussen gikk ett annet sted i Norgesbuss. Tror det var Carrus.
Tipper det blir 639 som blir overført. Det er en B12B med toalett. 12meter lang. 308kw, ca 419hk.

mvh Bjørn Tore

btl

Legg inn av btl » 2007-02-08 17:45:08

Det var forresten rar at Opplands Fylkeskommune ikke lærte av sine feil når de lagde krav til bybussene på Gjøvik og 151 (Lillehammer-Gjøvik). Dermed kunne SBC stille opp med utslitte Mercedes Citaro fra SWE-BUS, med MYE problemer 489-494. Mellom Lillehammer og Gjøvik går det nå lavgulv busser. Den tiden Nettbuss hadde kjøringen ble det på Lillehammer avdelingen benyttet 5busser, 3 av dem med Aircondition. Alle bussene med meget gode seter. Det siste halvåret hadde vi bare 4busser, fordi den ene brant opp. Tror det var intnr 468. Skiftene var romslige. Når SBC tok over, ble det slutt på det. SBC la seg helt på kanten av hva Arbeidsmiljøloven tillater. Pausen var i praksis ca 20-25minutter, på en 10 timers arbeidsdag. Idag er det vonde seter og det er trangt mellom setene.

Nå skal vel Bybussen på Lillehammer ut på anbud igjen. Blir spennende å se hva de har lært.

AndN
Innlegg: 665
Registrert: 2007-02-05 18:05:31

Legg inn av AndN » 2007-02-08 17:48:20

SBC er vel kjent for å utnytte tiden til det ytterste.
Det er vel Volvo B12BLE 8700 15-m som brukes mellom Gjøvik og Lillehammer nå til dags?

btl

Legg inn av btl » 2007-02-08 18:16:54

AndN skrev:SBC er vel kjent for å utnytte tiden til det ytterste.
Det er vel Volvo B12BLE 8700 15-m som brukes mellom Gjøvik og Lillehammer nå til dags?
SBC har vel sin egen tolkning av kjøre/hviletid og Arbeidsmiljølov. intnr 477, 478, 479, 480 er av den typen du nevnte. Molbobygg som jeg kaller dem. Det brukes også flere busser. Det er også to 15M Seffle B10M busser intnr 475, 476. Dette er egentlig reservebusser, men de brukes mer enn de ordinære. De høres på lang vei pga støy fra kjølevifta. Så er det 4 høygulvbusser. 481, 482, 483, 484. Det er B7R eller hva det heter. Disse brukes til hønefoss. 485 og 486 er 13,75meter tror jeg og med lang akselavstand. 487 og 488 er kortere og har kortere akselavstand. Disse er breie fra fordøra til midtdøra, slik at man kan kjøre inn barnevogner. 485-488 er B7BLE. Egentlig skal 487 og 488 benyttes på bybussen på Gjøvik, men det hender de brukes til Lillehammer. 489-494 er Citaro

Svar