Årskavalkade 2011

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Årskavalkade 2011

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-01-16 20:13:39

I romjula fikk jeg en idé om at jeg skulle lage en årskavalkade av hele 2011 med ett bilde for hver måned, altså til sammen tolv bilder. Det ble vanskelig, fryktelig vanskelig. Å skulle velge bare ett bilde fra hver måned ble rett og slett umulig. Så da lot jeg bildene styre, og har nå endt opp med nesten fem ganger så mange bilder. Kanskje ikke så dumt det, siden det uansett bare er en brøkdel av alle bildene jeg tok det året. I løpet av hele 2011 tok jeg 13700 bilder, og 7200 av de er tatt vare på. Av dem igjen vil jeg tro at minst et par tusen er bussbilder, så jeg har rikelig å ta av, og kommer aldri noen gang til å gå tom for bilder ...

Januar

Januar var naturlig nok en rolig måned. På den tiden er det lite fotolys og så blir det generelt at man kun tar korte turer.

Men gåturer opp til Kongsberg Skisenter i Funkelia ble det en del av sist vinter, og de har jeg også vist en del av tidligere. Jeg tar ikke med noen av bildene her, men derimot ett av Nettbuss Drammen #25425 som jeg møtte på tur ned igjen på en av turene. Vanligvis går det Ikarus E91 på lokalruta til skisenteret, men i helgene i høysesongen setter de inn større busser. Dessuten går ingen andre lokalbusser på søndager, så da har de nok busser å ta av.

Bilde
KH 32382 i Riegelsbakken, Kongsberg, 23.01.2011.

Helt i slutten av måneden ble det en liten tur inn til Oslo. Bildet som får representere den turen blir et jeg tok av Fjord1 Sogn Billag #595, en etter hvert så vanlig Volvo 9700HD B13R 6x2 med hekkdør.

Bilde
UC 26249 i Schweigaardsgate, Oslo, 29.01.2011.

Februar

28. februar la TIMEkspressen om traséen gjennom Kongsberg. I alle år har man kjørt om gammelkroa, over Nybrua, forbi kinoen og gjennom sentrum. Men etter hvert så har det kommet fartshumper og gatene har blitt trangere, så man gjorde det nok lurt i å heller kjøre hovedveien rundt. Etter omleggingen er det ingen som må gå mer enn 500 meter ekstra i forhold til det gamle, så det har heller ikke vært mye klager på det.
Så dette bildet jeg tok av Nettbuss Drammen #25445 "Sam Eyde" mellom Nybrua og kinoen er nå historisk.

Bilde
KH 41109 i Tinius Olsens gate, Kongsberg, 07.02.2011.

Vinteren 2010/2011 ble en ordentlig fin snørik vinter. Etter noen magre år med det jeg vil kalle "utvidet høst" i Danmark var det noe jeg virkelig trengte. På det meste målte jeg 80 cm snø på flatmark, så det var en passe mengde, men langt fra noen rekord. En av de flotte vinterdagene fotograferte jeg Nettbuss Drammen #25492 i Hasbergtjerndalen, før den svingte inn i Bussedalen.

Bilde
UA 29551 i Hasbergs vei, Kongsberg, 19.02.2011.

Også i Kviteseid var det mye fin snø den vinteren, som da jeg skulle reise med Telemark Bilruter #59 til Seljord, og så videre med Haukeliekspressen.

Bilde
KH 43688 i Kviteseid, 28.02.2011.

Mars

Mars startet med en ganske stor slump bilder, for da tok jeg nemlig turen til Oslo for å fotografere busser under ski-VM. Bildene derfra er jeg langt fra ferdig med å legge ut, men det blir jeg nok ferdig med etter hvert det også.

Fra det arrangementet tar jeg med et bilde av den lange rekka med bybusser som stod i beredskap i tilfelle T-banen skulle stoppe opp, noe den heldigvis ikke gjorde. Først i rekka stod Norgesbuss #8253, en Mercedes-Benz Citaro LE M. Ikke bare har den de stilige kjørelysa som jeg først fant på bussen i St. Moritz, men den er også av den noe spesielle lengden M, altså 13 meter, en lengde man stort sett ikke finner i produktoversikten for Citaro.

Bilde
BS 16419 i Frognerseterveien, Oslo, 04.03.2011.

Fram til april deltok både Kalsvogna og Geilo Turbusser i HelseEkspressen-kjøringa i Buskerud, men så vant Geilo Turbusser det anbudet som Kalsvogna hadde, og er nå enerådende i fylket. Kalsvogna sin Setra S317GT-HD gikk på ruta Kongsberg-Drammen-Oslo, og var her på vei mot Drammen igjen, mens Geilo Turbusser sin Setra S415HD som går på ruta Geilo-Kongsberg-Drammen skulle stille seg opp ved sykehuset for senere å returnere mot Geilo.

Bilde
KH 37719 og KB 32197 ved Kongsberg sykehus, 14.03.2011.

Som nevnt så ble det ny trasé for TIMEkspressen, og da måtte jeg jo ta et bilde av det. Helt tilfeldig ble det Nettbuss Drammen #25445 som fikk være med på det bildet også. Akkurat denne bussen er om en stund historisk på ruta i seg selv, for i løpet av våren kommer det to nye busser, og da forsvinner denne helt ut. Bussen er snart seks år gammel, og har gått 1,55 millioner kilometer, så det er nok på tide at den forsvinner. Dette er den siste bussen fra før faceliften som fortsatt går i fast rute der, kun en reservebuss, #25441 fra 2005 er eldre.

Bilde
KH 41109 i Numedalsveien, Kongsberg, 17.03.2011.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
Øyvind Berg

Re: Årskavalkade 2011

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-01-16 20:20:22

April

I starten av april ble det en tur innom Drammen, og den jeg velger å vise derfra er Nettbuss Drammen #25001, som sa takk for seg i oktober. I våres kunne man ennå se røde busser i byen, men det er det nå helt slutt på. Foruten fargen representerer #25001 noe typisk for Drammen ved at den er brønnbuss med dørløsning 1-1-1. Fortsatt går det sånne busser i byen, men ingen av dem er røde.

Bilde
KF 79510 hos Nettbuss i Drammen, 02.04.2011.

I påskeuken tok jeg meg en tur til Åmot for å prøve å komplettere bildesamlingen for Telemark Bilruter. Det greide jeg faktisk ved at jeg endelig fikk bilde av #55, som hver gang jeg har vært der tidligere enten har vært ute i rute eller har stått inne i verkstedet. Målet var altså å ha bilde av alle nåværende busser i selskapet, men siden i sommer har det ikke lenger vært tilfelle, for nye #167 har jeg ennå ikke fått noe bilde av. Nå er det kun den jeg mangler.

Bilde
NE 50087 hos Telemark Bilruter i Åmot, 19.04.2011.

På skjærtorsdag gikk turen igjen innom Telemark Bilruter i Åmot, og da fant jeg denne fine rekken med busser som var satt opp for å hindre innkjøring på tomta i løpet av påskehelgen. #60 som står bakerst er forstatt hos selskapet, men er jo for gammel til å brukes i vanlig trafikk. #72 ble i sommer overtatt av en privatperson og skal bli bevart som veteranbuss. #138 er også fortsatt hos selskapet. #53 som man ser såvidt noe av til høyre i bildet ble avregistrert i sommer.

Bilde
PX 25556, SP 69554 og DH 44924 hos Telemark Bilruter i Åmot, 21.04.2011.

På aprils siste dag arrangerte RSA buss-weekend med flere flotte nye busser, grillmat og ellers mye løsprat. En buss som derimot stod litt på baksiden var Bussring #907. Ingenting spesielt ved den annet enn at busser der nordfra ser man sjelden her sørpå, og så var det jo også en fin buss.

Bilde
FK 13265 hos RSA i Drammen, 30.04.2011.

Mai

I begynnelsen av mai tok jeg for aller første gang i mitt liv turen til Haugalandet. Et lite glimt fra den turen får bli Tide Buss #5132 som jeg kom over ute på Karmøy.

Bilde
GA 10167 i Kyrkjevegen, Karmøy, 07.05.2011.

Og på turen hjem, selvagt med Haukeliekspressen, ble det en obligatorisk stopp ved Norges kanskje mest øde bussknutepunkt; Seljestad vektstasjon. Men fin natur er det i hvert fall i området, og Tide Buss #5692, en av fire Volvo 9700S B9R, kom som "Haukeliekspressen" fra Bergen noen minutter etter at vi ankom fra Haugsesund. Det er såvidt jeg vet bare i helgene og ved stor trafikk at det kjøres ordentlig ekspress mot Bergen.

Bilde
SU 93801 ved Seljestad vektstasjon, 09.05.2011.

10. mai var Volvo busskaravane kommet til Drammen, og derfor tok jeg en tur dit, men de bildene har jeg allerede vist, så da viser jeg et bilde jeg tok ved rutebilstasjonen på tilbaketuren. Jeg vet ikke helt hva det er med bildet, om det er utsnittet, fargene eller noe annet, men jeg ble rett og slett fornøyd med det. Vanligvis etterbehandler jeg alle bilder med å justere litt på lys og farger, men akkurat dette bildet slapp unna med bare litt rotering og beskjæring. Nettbuss Drammen #25473 var den heldige til å pryde bildet, faktisk en buss som etter min mening har "feil" farge.

Bilde
KH 57060 ved Drammen rutebilstasjon, 10.05.2011.

Mot slutten av mai reiste jeg for andre gang i mitt liv til Bergen, en plass jeg kun hadde vært én gang tidligere i 1992. Turen foregikk med tog på Bergensbanen ... eller faktisk så ble det en busstur av deler av den turen også. Vi var kommet inn i en av de siste tunnelene før Myrdal da det plutselig ble stopp. Vi ble stående der i lange tider før det skjedde noe. Det viste seg at en bjelke i et overbygg hadde løsnet, og man var ikke sikre på om det var trygt å passere, så det endte med at vi måtte kjøre helt tilbake til Haugastøl, som er den nærmeste stasjonen med vanlig bilvei. Jeg kan nok være glad for at det ikke var mer dramatisk enn det, med tanke på det som skjedde på Hallingskeid noen uker senere.
De som skulle med kveldens avgang på Hurtigruten fikk gå først til bussen, og for dem var det satt opp en Setra S415HDH fra Odda Rutebuss. Vi andre måtte pakke oss inn i mindre flotte busser, og jeg havnet i en tettpakket Hallingdal Billag #837. Eneste som for meg var feil med bussen var at setene virket veldig smale, og det legger man jo merke til når alle seter er fyllt opp. Været var dårlig i starten, men ellers var det jo en interessant tur, og vi kjørte blant annet gjennom Måbødalen, hvor jeg ikke hadde vært på ca. 25 år. Ankomsten i Bergen ble vel rundt fire timer forsinket, men ellers gikk det jo bra med alle. De som ble hardest rammet var nok de som skulle gå av på Myrdal, ta toget ned til Flåm og båt eller buss videre. De mistet det med mindre enn en halv mil.

Bilde
KB 30508 ved Haugastøl stasjon, 22.05.2011.

Dette bildet av Tide Buss #6114 er vel kanskje så bergensk som det kan få blitt. En Arna foran Bryggen i Bergen i den gamle fargen til Bergen Sporvei. Litt mindre enn to måneder etter jeg tok bildet ble denne bussen avregistrert, og sånn jeg har forstått det så er denne typen busser nå helt borte fra gatebildet i Bergen.

Bilde
SR 85567 ved Bryggen i Bergen, 23.05.2011.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-01-16 20:26:01

Juni

Første helgen i juni var som kjent årets veteranbusstreff i Drammen, men jeg velger å ta med et bilde av en helt annen buss som tilfeldigvis var i byen samtidig. Så det svenske bidraget i denne årskavalkaden blir en Setra S328DT med dobbel midtdør fra Buss-Ola i Hjo i Västergötland.

Bilde
AEY 334 ved Drammen stasjon, 03.06.2011.

7. juni var jeg i Drammen igjen for jobbintervju, som gikk veldig bra, så på veien hjem svingte jeg innom RSA. Der fant jeg Hallingdal Billag #822, en Setra S415UL. Bussen var nå helt ordinær i Fjord1-farger, men den lille ekstra dekoren gjorde jo bussen til noe eget. Nå er ikke Scania det jeg først og fremst hadde plassert under strålen, men det er artig å se at denne "krigen" ikke bare er mellom Volvo og Scania, og at det finnes flere som liker Setra oppi dalførene. Jeg håper ikke bussen blir lakkert med det aller første sånn at den forsvinner, nå som det jo har blitt Nettbuss Hallingdal Billag.
Ved førerplassen ser man forresten en av Buskerud Kollektivtrafikk sine nye billettmaskiner av typen ERG TP5000, som ble innført 1. april.

Bilde
KB 37641 hos RSA i Drammen, 07.06.2011.

Helgen 17.-19. juni skulle tilbringes med blant annet grilling på en privateid jernbanestasjon oppi Nord-Trøndelag, men fredagen bød på tid til å fotografere i Trondheim, og da jec viste interesse for at vi skulle ta en fototur der sammen så ble det selvsagt det. Bussen som utløste kommentaren på Busspraten om å gjøre det sammen var dobbeltdekkeren til Håvard Selnes i Verdal, og da er det jo bare naturlig å ta med et bilde av den. Som en ser valgte jeg å ta bildet i et perspektiv som passer for en dobbeltdekker.

Bilde
BD 25799 i Søndre gate, Trondheim, 17.06.2011.

Delta SuperStar er det ikke mange å se av på veiene lenger, og Gauldal-Østerdal Buss sin som atpåtil har blitt hellakkert for et par år siden er jo artig å treffe på. Å bruke så mye penger på en så gammel buss er imponerende, selv om dekoren i seg selv ikke akkurat er av det dyreste slaget.

Bilde
VE 86123 ved Trondheim S, 17.06.2011.

Siden sist gang jeg var i Trondheim (nyttår 2010) hadde AtBs grønnfarge inntatt byens busspark, inkludert gamle kjenninger som Nettbuss Trondheim #47486, eller Team Trafikk #47886 som jeg kjenner den best som. Med bussenes grønnfarge passet det godt å ta med litt mer av det grønne, som nærmest tilfeldig hang fram når jeg skulle ta bilde. Sjåføren i bussen er jo også en ikke helt ukjent skikkelse, en ekte bussnisse. :)

Bilde
VF 81456 i Innherredsvegen, Trondheim, 17.06.2011.

20. juni begynte jeg i jobb i Drammen, og jeg hadde da regnet med at anledningen til å fotografere busser gikk ned, men der tok jeg grundig feil. Jobbpendlinga foregår med TIMEkspressen linje 1 til Torget Vest i Drammen, og den siste halvannen kilometeren til jobben til fots.

Allerede andre dagen da jeg stod ved Torget Vest og ventet på bussen hjem, dukket en av Bussring sine riksteaterbusser opp. Men det var for anledningen Autoreiser (Oslo og Follo Busstrafikk AS) som leide den, med Tore Bergheim selv bak rattet.

Bilde
CV 52962 ved Torget Vest i Drammen, 21.06.2011.

En uke senere så jeg et syn jeg ikke helt hadde forventet å se i Drammen. Ved Tollbukaia der det i begynnelsen av måneden stod fullt av veteranbusser, lå det nå et cruiseskip. Anledningen var at det rett og slett ikke var plass til flere skip i Oslo, så da ble dette skipet sendt til Drammen, mens det gikk busser i skytteltrafikk til og fra Oslo med passasjerene. Visstnok er dette eneste gangen på flere år at det har vært et cruiseskip i Drammen.
På morgenen så jeg mange busser der, men da jeg var ferdig for dagen og hadde anledning til å stikke bortom var det kun én buss fra Holtets Handel Utleie Reiseselskap AS i Hurdal som stod der.

Bilde
DN 20777 og M/S Deutschland ved Tollbukaia i Drammen, 28.06.2011.

I slutten av juni begynte også sommerens buss for tog-kjøring. Som vanlig er det en anledning for å se på busser fra andre kanter av landet som man sjelden ser til vanlig. Blant dem en skikkelig flott skolebuss, nemlig en Setra S415UL fra Namdalslinjen i Namsskogan, men for anledningen utleid til Lenes Bussreiser.
En litt artig ting er at om man søker opp telefonnummeret som står i frontruta i Telefonkatalogen så finner man en som heter Bova Magiq. ;)

Bilde
KH 59752 ved Knutepunkt Kongsberg, 30.06.2011.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-01-16 20:34:09

Juli

Første helgen i juli ble det faktisk en tur til Bergen igjen, men denne gangen gikk togturen uten problemer. En annen gul sak som har sagt takk for seg i løpet av året er Tide Buss #3603, som ble avregistrert i oktober. I det meste av landet har Carrus K204 City vært sjelden å se, men i Bergen har de hatt ganske mange.

Bilde
GA 10002 ved Bryggen i Bergen, 02.07.2011.

Jeg måtte jo ta en tur til der turbussene står, og der fant jeg Transport Kjøling Bergen AS sin Neoplan Starliner L. På bildet ble det en fin sammenligning av nytt tysk design mot gammelt fransk design, med en Citroën 2CV fra 1985. Bussen veier ganske nøyaktig 30 ganger så mye som bilen, men skal jeg tippe på hvem som slipper ut mest forurensning på vanlig kjøring så tror jeg nok det er franskmannen. Det går i hvert fall i bussens favør om man regner per sete.

Bilde
SU 77811 ved Lungegårdskaien, Bergen, 02.07.2011.

Tilbake i Drammen på mandagen og der fant jeg Nettbuss Østfold #17024, selve prototypen på relanseringen av Jonckheere Mistral 30. Modellen ble til fordi VDL i Norge ville ha en billig modell å tilby i den klassen. Fabrikken ville egentlig levere den gamle utgaven, men her stod de fast på at den måtte ha ny front. Det som er litt interessant er at mens denne er den eneste i Norge, er det solgt flere av dem i Danmark, blant annet til Nettbuss i Tylstrup.

Bilde
DN 49686 ved Drammen stasjon, 04.07.2011.

Under jazzfestivalen på Kongsberg var det mange ekstra arrangementer der folk ble sendt hit og dit i turbuss, og det var det blant annet Team Tour som stod for. Jan Såtvedt var denne dagen koordinator for buss for tog på Kongsberg stasjon, og etterpå skulle han og et par andre kjøre ansatte i FMC Technologies til et arrangement under festivalen. Jeg heiv meg med da de kjørte opp løypa og gjorde klar bussene, og på en parkeringsplass ved næringsparken fikk jeg bilde av "Syvende Far" og "Trollet". Arne Johans Turistbusser sin flotte Setra S417HDH med glasstak var også tilstede, men det ble opplagt ikke plass til den på dette bildet.

Bilde
KH 68032 og KH 57114 i Gesellveien, Kongsberg, 07.07.2011.

16. juli gikk Sjøormløpet 2011 av stabelen, og da fikk jeg anledning til å fotografere den aller siste bussen som Bjørge Karosseri bygde i 1973 for Siljan Bil.

Bilde
ND 23345 ved Kviteseid kyrkje, 16.07.2011.

Suldal Billag var godt representert på østlandet i sommer, og en av dem var denne som bare fem måneder tidligere hadde skrapt oppi tunneltakene mellom Røldal og Seljestad, da noen stjal og fyllekjørte med bergingsbilen den var satt klar på. Ellers har jo denne bussen en litt spesiell dekor med mange småbilder langs siden.

Bilde
SD 49135 hos Nettbuss i Drammen, 20.07.2011.

Jeg er redd det blir litt mange Neoplan, men jeg tar likevel med Unibuss Tur #323, tidligere Farmand Reiser, som ble innlemmet fra 1. juli. En Neoplan Cityliner L med byggenummer 6. I høst ble den visst lakkert i vanlig sølvgrå, og med Slottsfjellet som motiv på sidene, som de andre bussene i Vestfold-avdelinga har.

Bilde
LJ 31528 på Bragernes torg, Drammen, 25.07.2011.

Mens kjøringa for NSB sine tog er satt ut til andre, er derimot Nettbuss med på å kjøre for Flytoget, men de er egentlig innleid av UniBuss. Hovedgrunnen til det er nok at Flytoget stiller veldig strenge utslippskrav på bussene, og da må man jo stort sett hente det nyeste man har fra her og der. Foruten busser fra UniBuss Tur i Vestfold var det i den trafikken busser fra Nettbuss Østfold og fra Nettbuss Drammen. En av bussene var hentet inn fra Kongsberg, og det var Nettbuss Drammen #25479, som til vanlig går på Numedalsbussen mot Rødberg og Geilo. Også sjåførene som bemannet den var fra Kongsberg, og en av dem var Jean-Marie fra Senegal/Frankrike. Han kjører til vanlig lokalbusser på Kongsberg, men stortrivdes i denne sommerjobben når han fikk anledning til å kjøre Setra og ha så mange forskjellige passasjerer på litt andre veier enn han kjører til vanlig. Det er sjelden at jeg tar bilder av mennesker og busser samtidig, men han ville veldig gjerne at jeg skulle ta noen bilder av han ved bussen som han kunne ha å vise. Jeg må selv si at bildene ble overraskende bra, og han virka veldig fornøyd med dem sist gang jeg møtte han. Ikke overraskende håper han på at det blir tilsvarende kjøring til sommeren igjen, siden det skal jobbes på jernbanen også da.

Bilde
KH 62653 ved Drammen stasjon, 25.07.2011.

Ikke bare togene måtte legge om rutene i sommer. Helt fra påsken og til november var Tinnsjøveien stengt på grunn av arbeider i tunnelene. Rjukanekspressen måtte derfor gå om Hovinheia og til Kongsberg i stedet for Notodden. Rjukanekspressen har gått om Kongsberg før, men det var før de la ned direkterutene til Oslo og i stedet samarbeidet med TIMEkspressen. Mellom turene stod bussene parkert hos Nettbuss på Kongsberg.
Her er Tinn Billag #09 akkurat på vei til å parkere, med en sjåfør som alltid er like blid og hyggelig og engasjert. :)

Bilde
PA 18830 hos Nettbuss på Kongsberg, 26.07.2011.

Som nevnt er det lite røde busser å finne i Drammen lenger, og dette bildet av Nettbuss Drammen #25039 er det siste bildet jeg har av rød buss i rute i byen. Bussen finnes ennå i selskapet, men går ikke lenger i rute inn mot Drammen.

Bilde
KF 84578 på Bragernes torg, Drammen, 27.07.2011.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-01-16 20:45:47

August

Noen få dager i begynnelsen av august tiltok det veldig med buss for tog i Drammen, for mens det siden juni bare var regiontog og flytoget som var erstattet med busser helt dit, så ble i løpet av en langhelg alle tog mellom Oslo og Drammen erstattet med busser, og da var det virkelig tett med busser der til tider.
Jeg velger likevel å bare ta med bilde av én buss fra de dagene, fordi jeg syns den var litt spesiell. Den ble levert til Nordtrafikk Finnmark, men har siden da tydelig beveget på seg. Fargen den har fått kan tyde på at den tilhører Boreal Transport Sør sin avdeling i Trysil, men dekoren er ikke helt ferdig, så kanskje havnet den ikke der likevel. Da den var ny hos Nordtrafikk het den #911, men jeg vil tro at den kan ha byttet internnummer nå som den er flyttet. Det andre spesielle med den er at den også er en brønnbuss, så da burde den jo føle seg hjemme i Drammen.

Bilde
ZZ 10120 ved Drammen stasjon, 04.08.2011.

I slutten av måneden ble det på nytt mye buss for tog, men denne gangen var det ikke planlagt. Jernbanelinja mellom Kongsberg og Skollenborg raste ut i løpet av en helg, så mandagen og tirsdagen etter gikk all trafikken med buss forbi stedet, til de hadde fått reparert strekningen.
Det var som vanlig mange flotte turbusser med på kjøringa, og en jeg hadde ønsket å få bilde av en stund var Tormod Carlsen Turistbusser sin "Gullgåsa", en særdeles fin og velholdt Neoplan Spaceliner, fortsatt i fargene til den opprinnelige tyske eieren.

Bilde
CF 21915 ved Knutepunkt Kongsberg, 30.08.2011.

En annen buss som viste seg der samme dagen var VIP Transport (Tom-Erik Østerud) sin nyeste Neoplan Starliner L, som på det tidspunktet hadde vært i trafikk i litt over to måneder. Jeg syns vanligvis ikke noe om helhvite busser, men denne bussen har såpass mye estetisk uttrykk i designet at det faktisk også fungerer med hvitt.

Bilde
BS 24882 ved Knutepunkt Kongsberg, 30.08.2011.

September

Jeg gir meg ikke med Drammens røde busser før jeg har vist Nettbuss Drammen #25057, som var en tur innom verkstedet på månedens første dag. Til vanlig går heller ikke den i trafikk inn til Drammen.

Bilde
KF 69066 hos Nettbuss i Drammen, 01.09.2011.

Da jeg gikk over Bybrua og så denne farkosten på veien nedenfor Aass Bryggeri så lurte jeg virkelig på hva det kunne være for noe. Jeg mente det måtte være en buss, men det lignet liksom ikke helt heller. En stund lurte jeg på om det kunne være en blodgiverbuss, siden de ofte er høye og uten vinduer, men det var liksom noe som ikke stemte med den blå fronten. Etter hvert som den kom nærmere så jeg til slutt at det var en buss jeg kjente til fra før av, men som så litt annerledes ut enn tidligere. Det var nemlig Tore Bergheim (Autoreiser/OFB) som kom kjørende med sin Neoplan Euroliner. For anledningen var bussen blitt en rullende reklameplakat og utstillingsrom for en industribedrift. De vanlige stolene var tatt bort og det var satt inn utstillingsbenker. Bussen har nå blitt til vanlig buss igjen, men har en annen dekor enn den hadde før.

Bilde
KH 61582 i Nedre Strandgate, Drammen, 07.09.2011.

10. september tok jeg turen til Transport 2011 på Lillestrøm, hvor det ble mange bilder, men de viser jeg en annen plass, så jeg viser heller et bilde jeg tok ved stasjonen etterpå. Og ikke er det en buss engang, men en VW Polo, som faktisk er den bilmodellen jeg har rattet definitivt mest. UniBuss #22298 er mannskapsbil på Lillestrøm, og bærer jo faktisk selskapets design. Siden Lillestrøm ifølge Stein Ove Berg ikke har noen severdigheter er det heller ikke noe spesiell dekor på den. ;)
Bilens internnummer bekrefter forøvrig langt på vei det jeg hørte et rykte om for et par år siden, nemlig at UniBuss egentlig har internnummer med fem siffer. Altså i seriene 20xxx og 21xxx, mens alt annet internmateriell har 22xxx.

Bilde
BD 58332 ved Lillestrøm bussterminal, 10.09.2011.

I september var det fullt opp med buss for tog igjen, for da var Vestfoldbanen stengt i søndre del på grunn av tilkobling av nytt spor, men en del av bussene gikk likevel til og fra Drammen for å få rutene til å gå opp. For en bussfotograf som meg var jo ikke det noe problem akkurat.

Ikke mange av bussene som kjørte for Veolia Transport Tur har blitt oppdatert med ny dekor for Boreal etter at Veolia solgte seg ut, men Einar Sævareid Buss i Hommersåk sin Setra S416HDH har riktig dekor. Grunnen til det er nok i stor grad at det aldri har stått Veolia på den. Den ble levert ny som Sverre Haga #15, i selskapets nye svarte farge, men han byttet i 2011 oppdragsgiver, så den er nå Boreal Transport Tur #1515. Han var heldig som fikk beholde nummeret på bussen, til og med dobbelt.

Bilde
KH 69856 hos Nettbuss i Drammen, 20.09.2011.

Jonckheere JHD122 skal det bare finnes fem av i Norge, så å finne to JHD122-410 ved siden av hverandre er ganske heldig. De er tilsynelatende ganske like, bortsett fra at en av dem har et skrubbsår i pannen, men historikken er helt forskjellig. DL91984 ble i 2008 levert til HMK, men gikk året etter tilbake til VDL. Den har siden da vært utleid til forskjellige, og var ifølge telefonnummeret i frontruta utleid til Kostøl Buss og Taxi i Nodeland da bildet ble tatt. DL86544 er like gammel og har siden den var ny tilhørt Langroa Invest AS i Levanger, som til vanlig kjører for Lenes Bussreiser.

Bilde
DL 91984 og DL 86544 hos Nettbuss i Drammen, 20.09.2011.

Det har kun blitt levert to Setra S315GT i Norge, og denne er den eneste som fortsatt er i trafikk i landet. Den ble på tampen av 1997 levert til HMK, og havnet i 2007 hos Tungbilskolen Drammen. De hadde den fram til slutten av 2010 og i februar 2011 havnet den hos dagens eier, Frogn Ekspres Ruzhdi Ramadani i Drøbak.

Bilde
KF 74623 på Bragernes torg, Drammen, 21.09.2011.

Den neste bussen har jeg vært på utkikk etter lenge, og endelig fant jeg den i Drammen. Acme Buss AS på Sola er eier av det som sannsynligvis er verdens eneste Jonckheere JSD134-510, altså 13,4m og 510 hk. Vi liker sånne spesialbestilte busser. :) Utifra telefonnummeret i vinduet kan jeg se at denne er #1578 i Sør-Vest Reiser/Boreal Transport Tur-systemet.

Bilde
RK 28199 ved Drammen stasjon, 27.09.2011.

Ikke alle turbussene på besøk i Drammen den måneden var i forbindelse med buss for tog, for en ettermiddag fant jeg Firda Billag #2200 hos Nettbuss. Dette er den andre av de to Scania OmniExpress 360 med LK480EB de har. Den så vi under bygging da vi besøkte fabrikken i Lahti i september 2009, men dette var første gang jeg fikk anledning til å ta bilde av den.

Bilde
TV 78856 hos Nettbuss i Drammen, 28.09.2011.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-01-16 20:52:48

Oktober

Hver generasjon har sine ikoner, og for min generasjon er nok den original Scania Classic det største av dem alle når det kommer til busser. Telemark Bilruter har fra i sommer latt sin #132, K112 fra 1988, gå over i selskapets rekke av veteranbusser, og har med det tatt vare på kanskje det aller viktigste av sin historie på 80-tallet. Bussen sånn den framstår nå i de flotte VTB-fargene er med unntak av noen utbytta karosserideler i sin opprinnelige lakk fra den var ny, men det er planen at den skal pusses opp og lakkeres i løpet av den nærmeste tiden. Jeg håper at vi får se den på et veteranbusstreff et av de nærmeste årene.

Bilde
ND 97944 hos Haugerød & Nilsen på Brunkeberg, 01.10.2011.

I høst ble det ofte at jeg så Scania Touring HD nesten daglig, siden det var opptil tre av dem i buss for tog samtidig, men det var bare da de stod parkert at man fikk flere på samme bilde. Her er LJ43838 fra Vinger Turbuss og LJ42975 tilhørende Scania, men for anledningen utleid til Espedal Buss i Bryne.
Midt mellom dem står LS70111, Jan Erik Klevstad i Sandefjord sin Berkhof Axial ASD141-460 fra 2008. Han kjørte i starten på oppdrag for Euroreiser, men har de siste årene kjørt for seg selv og andre, og det har blitt mye buss for tog.

Bilde
LJ 43838, LS 70111 og LJ 42975 hos Nettbuss i Drammen, 07.10.2011.

At Arna er en utdøende rase i busstrafikken i dag er det ingen tvil om, men Nettbuss Drammen #25318 holder fortsatt stand. Da den var ferdig i Vestfold i 2008 var jeg sikker på at den kom til å forsvinne, men den er nå en av svært få Arna igjen i selskapet. Bare siden bildet ble tatt har flere falt fra, inkludert #25325 som jeg tok bilde av rett etterpå.

Bilde
KF 59689 hos Nettbuss i Drammen, 14.10.2011.

I høst kom hybridbussene i relativt stort antall til Oslo, og UniBuss #1201 var en av dem. Jeg skulle i slutten av oktober en tur til Oslo, og passet på å ta litt bilder av de nye bussene nede i Bjørvika før det ble for mørkt.

Bilde
DN 74037 ved Hotel Opera, Oslo, 28.10.2011.

Samme kvelden var også aller siste kveld det var trafikk på Bispelokket, et av Oslos store landemerker for oss veifarende. Trafikken skulle stenges kl. 22, og fire timer og 20 minutter før det ble Telemark Bilruter #163 på Grenlandsekspressen den aller siste bussen jeg fotograferte oppe på lokket, selvfølgelig med operataket som standplass.

Bilde
NF 31890 på Bispelokket, Oslo, 28.10.2011.

November

I november var det blitt vanskelig å finne nok fotolys på vei til og fra jobb, men på månedens første dag fikk jeg til et bilde av dette kobbelet med flotte turbusser. Det som er interessant med bildet er at det er ganske mange hestekrefter på disse bussene. Fra venstre har vi 456, 510, 456, 460 og 460 hk. Ser man bare ti år tilbake ville nok snittet ligget på rundt 400, så det har absolutt vært en utvikling.

Bilde
KH 68032, RK 28199, KH 69856, KH 68645 og LS 70111 ved Drammen stasjon, 01.11.2011.

I november ble det også en tur til Rjukan, der jeg ved garasjen til Tinn Billag på Svadde industriområde fant #02 "Tinn Ola", som også er en original Scania Classic, men denne er fra 1989. Fra i sommer ble den for gammel til å gå i rutetrafikk, men de beholder den inntil videre for å brukes på Fjellbussen (skibussen). Jeg håper at også den blir bevart som veteranbuss etter hvert.

Bilde
PA 15489 hos Tinn Billag på Svadde, 20.11.2011.

Siste helgen i måneden ble det en tur til Valdres, og da må man jo ta bilder av busser fra JVB, her representert ved #926 ved Fagernes skysstasjon.

Bilde
JR 26926 ved Fagernes skysstasjon, 26.11.2011.

På veien tilbake fra Valdres måtte man jo selvfølgelig kjøre en omvei, og omveien førte oss til Gjøvik. Hos Scania fant vi ingen Scania, men derimot bussene til Lundstad Trafikkskole. Bussen jeg viser bilde av tilhører egentlig Wright Trafikkskole, men det ser ut til at de har noe samarbeid. Dette er en MAN ÜL314 Lion's Regio, en modell det ikke finnes mange av i landet, og denne startet i likhet med de andre som demobuss. Lion's Regio er kanskje en av modellene fra MAN som ser best ut, men jeg klarer ikke helt å like den, for den er jo en normalgulvbuss som prøver å se ut som en lavgulvbuss. I mitt hode blir det som at den prøver å se minst mulig attraktiv ut å reise med.

Bilde
DL 83980 hos Scania på Gjøvik, 26.11.2011.

Desember

Natt til 7. desember kom endelig den første ordentlige snøen. Spesielt mye var det ikke, men når man har ventet så lenge på overtid så er alt som kan gjøre bakken hvit kjærkomment. Fotolys er det dårlig med i desember, men siden jeg akkurat den dagen sluttet en time tidligere enn vanlig så lot det seg gjøre å ta et bilde av Nettbuss Drammen #25467 på TIMEkspressen linje 10 plukke opp passasjerer der hvor min buss på linje 1 dukket opp ca. et kvarter senere.

Bilde
KH 53722 ved Torget Vest, Drammen, 07.12.2011.

Det aller siste bussbildet jeg tok i 2011 ble av Telemark Bilruter #92 på linje 102 fra Seljord mot Fyresdal på lille julaften. På den avgangen går det vanligvis stor buss, altså Scania OmniExpress 320, men når det er skolefri rekker det med en minibuss som denne, hvis det da i det hele tatt er noen passasjerer som skal med.

Bilde
KH 63994 i Kviteseid, 23.12.2011.

Jeg har veldig mange flere bilder fra 2011 jeg kunne vist, av interessante busser og interessante situasjoner, eller bare helt vanlige hverdagsbilder, men det er nå en gang sånn at man ikke har tid til alt, og det å begrense seg regner man jo helst som en god egenskap.
Jeg håper at jeg også i 2012 kan ta bilder av mange fine busser, og så satser jeg på en lignende kavalkade om et år, men da skal jeg nok sette igang litt tidligere, for dette tok mye mer tid enn beregnet.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Sten kjetil

Legg inn av Sten kjetil » 2012-01-17 17:44:58

Hei!

Det var mange fine bilder her ja. Det er fint men noen hverdagsbilder også.
Mange busser vi ikke har sett før, speielt artig med noen av de gamle som snart går ut av trafikk.

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-01-18 22:45:56

Sten kjetil skrev:Hei!

Det var mange fine bilder her ja. Det er fint men noen hverdagsbilder også.
Mange busser vi ikke har sett før, speielt artig med noen av de gamle som snart går ut av trafikk.
Takk! :)

Jeg har i grunnen passet på å ha mest mulig variasjon, både av busstyper og omgivelser og anledninger. Jeg passet også veldig på å kun ta med bilder jeg ikke hadde vist på forumet tidligere.

Det er egentlig utrolig at jeg har greid å få så mye variasjon i løpet av det året. Utenom turene til Haugesund, Bergen og Trøndelag så har jeg knapt reist i 2011, og til min store skuffelse oppdaget jeg rett før jul at jeg faktisk ikke hadde vært utenfor landets grenser. Jeg har jo stort sett vært utenlands minst en gang hvert år, men det glemte jeg rett og slett denne gangen. :wink:
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2012-01-20 17:24:26

Flotte bilder, pent utvalg av busser og gode kommentarer. Øyvind! :-)

Dette må jo ha tatt mye tid; Tok jo tid bare å lese...
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-01-21 10:17:24

jael skrev:Flotte bilder, pent utvalg av busser og gode kommentarer. Øyvind! :-)

Dette må jo ha tatt mye tid; Tok jo tid bare å lese...
Takk, jael! :D

Hehe, jeg brukte jo tydeligvis over to uker fra jeg begynte på det til jeg fikk lagt det ut, men det var nå langt fra hver dag jeg gjorde noe med det. Så langt har året vært ganske hektisk, og sånt som det må jeg jo prioritere litt ned.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

BD
Sted: Bergen

Legg inn av BD » 2012-01-22 9:10:04

Flotte bilder :D

Brukeravatar
Ole Jostein Brække
Sted: Bergen

Legg inn av Ole Jostein Brække » 2012-01-22 12:29:56

Bra bilder
Med vennlig hilsen

Ole Jostein Brække

Kjetil

Legg inn av Kjetil » 2012-01-22 15:12:05

Flott tråd og mange blinkskudd, Øyvind!

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-01-25 22:50:41

Tusen takk, dere tre også! :D

(Jeg burde selvsagt vært høflig og takket med en gang, men det var det å både ha tid og å huske på det ...)
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Jan Henrik

Legg inn av Jan Henrik » 2012-01-29 12:37:12

Mye fine bilder av god blanding busser.

BS24882 og CF21915 har forresten byttet plasser, BS24882 er hos Buss og Reiseservice og CF21915 hos VIP Transport. Synes jeg så CV skilter også på CF21915.

Svar