Januar
Januar var naturlig nok en rolig måned. På den tiden er det lite fotolys og så blir det generelt at man kun tar korte turer.
Men gåturer opp til Kongsberg Skisenter i Funkelia ble det en del av sist vinter, og de har jeg også vist en del av tidligere. Jeg tar ikke med noen av bildene her, men derimot ett av Nettbuss Drammen #25425 som jeg møtte på tur ned igjen på en av turene. Vanligvis går det Ikarus E91 på lokalruta til skisenteret, men i helgene i høysesongen setter de inn større busser. Dessuten går ingen andre lokalbusser på søndager, så da har de nok busser å ta av.

KH 32382 i Riegelsbakken, Kongsberg, 23.01.2011.
Helt i slutten av måneden ble det en liten tur inn til Oslo. Bildet som får representere den turen blir et jeg tok av Fjord1 Sogn Billag #595, en etter hvert så vanlig Volvo 9700HD B13R 6x2 med hekkdør.

UC 26249 i Schweigaardsgate, Oslo, 29.01.2011.
Februar
28. februar la TIMEkspressen om traséen gjennom Kongsberg. I alle år har man kjørt om gammelkroa, over Nybrua, forbi kinoen og gjennom sentrum. Men etter hvert så har det kommet fartshumper og gatene har blitt trangere, så man gjorde det nok lurt i å heller kjøre hovedveien rundt. Etter omleggingen er det ingen som må gå mer enn 500 meter ekstra i forhold til det gamle, så det har heller ikke vært mye klager på det.
Så dette bildet jeg tok av Nettbuss Drammen #25445 "Sam Eyde" mellom Nybrua og kinoen er nå historisk.

KH 41109 i Tinius Olsens gate, Kongsberg, 07.02.2011.
Vinteren 2010/2011 ble en ordentlig fin snørik vinter. Etter noen magre år med det jeg vil kalle "utvidet høst" i Danmark var det noe jeg virkelig trengte. På det meste målte jeg 80 cm snø på flatmark, så det var en passe mengde, men langt fra noen rekord. En av de flotte vinterdagene fotograferte jeg Nettbuss Drammen #25492 i Hasbergtjerndalen, før den svingte inn i Bussedalen.

UA 29551 i Hasbergs vei, Kongsberg, 19.02.2011.
Også i Kviteseid var det mye fin snø den vinteren, som da jeg skulle reise med Telemark Bilruter #59 til Seljord, og så videre med Haukeliekspressen.

KH 43688 i Kviteseid, 28.02.2011.
Mars
Mars startet med en ganske stor slump bilder, for da tok jeg nemlig turen til Oslo for å fotografere busser under ski-VM. Bildene derfra er jeg langt fra ferdig med å legge ut, men det blir jeg nok ferdig med etter hvert det også.
Fra det arrangementet tar jeg med et bilde av den lange rekka med bybusser som stod i beredskap i tilfelle T-banen skulle stoppe opp, noe den heldigvis ikke gjorde. Først i rekka stod Norgesbuss #8253, en Mercedes-Benz Citaro LE M. Ikke bare har den de stilige kjørelysa som jeg først fant på bussen i St. Moritz, men den er også av den noe spesielle lengden M, altså 13 meter, en lengde man stort sett ikke finner i produktoversikten for Citaro.

BS 16419 i Frognerseterveien, Oslo, 04.03.2011.
Fram til april deltok både Kalsvogna og Geilo Turbusser i HelseEkspressen-kjøringa i Buskerud, men så vant Geilo Turbusser det anbudet som Kalsvogna hadde, og er nå enerådende i fylket. Kalsvogna sin Setra S317GT-HD gikk på ruta Kongsberg-Drammen-Oslo, og var her på vei mot Drammen igjen, mens Geilo Turbusser sin Setra S415HD som går på ruta Geilo-Kongsberg-Drammen skulle stille seg opp ved sykehuset for senere å returnere mot Geilo.

KH 37719 og KB 32197 ved Kongsberg sykehus, 14.03.2011.
Som nevnt så ble det ny trasé for TIMEkspressen, og da måtte jeg jo ta et bilde av det. Helt tilfeldig ble det Nettbuss Drammen #25445 som fikk være med på det bildet også. Akkurat denne bussen er om en stund historisk på ruta i seg selv, for i løpet av våren kommer det to nye busser, og da forsvinner denne helt ut. Bussen er snart seks år gammel, og har gått 1,55 millioner kilometer, så det er nok på tide at den forsvinner. Dette er den siste bussen fra før faceliften som fortsatt går i fast rute der, kun en reservebuss, #25441 fra 2005 er eldre.

KH 41109 i Numedalsveien, Kongsberg, 17.03.2011.