God Jul 2017

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen
Kontakt:

God Jul 2017

Legg inn av Øyvind Berg » 2017-12-25 19:08:39

Det var ikke akkurat planen, men av diverse grunner (som heldigvis ikke har med Busspraten å gjøre) så ble 2017 året da jeg tok en liten pause fra busshobbyen. Og etter å ha vært bussinteressert i ti år var det kanskje greit å trekke seg litt tilbake en stund, se ting litt på avstand og finne ut hva det egentlig er man vil med hobbyen. Hvordan fasiten til slutt blir vet jeg ikke, men det føles riktig å fokusere mer på de tingene som ligger meg nærmest, altså turbusser, ekspressbusser og busstrafikk ute i bygdene. Så blir det nok mindre av bybusser og ting som har med storbyer å gjøre. Like så når det gjelder anbud vil jeg tro. Men det vil vise seg hva det faktisk blir til, og unntak fra "regelen" kommer det selvfølgelig til å bli uansett. Jeg vil etter hvert prøve å hente meg inn igjen på det jeg har "forsømt" her på Busspraten det siste året, men det blir ikke nødvendigvis sånn med en gang, så dere får holde ut. :) I mine øyne har Busspraten fortsatt livets rett, og da må jeg jo gjøre det jeg kan for å bidra.

Selv om jeg tok en pause fra busshobbyen betyr jo ikke det at jeg ikke har fotografert en eneste buss. De gangene det har vært gode muligheter for å få bilder, så har jeg selvfølgelig tatt noen, men så langt har ingen blitt publisert. Torsdag før jul var jeg ute en tur med kameraet, og hadde egentlig ikke forventet å se noen busser, siden jeg antok at skolen allerede hadde tatt juleferie, men de dukket plutselig opp, og da var det jo bare å fotografere dem i det de passerte.
Telemark Bilruter #160 (tidligere #165) er en av bussene som kom fra Nettbuss Sør i forbindelse med aksjebyttet av Telemark Ekspressbusstrafikk og Telemark Kollektivtrafikk i 2011. Hos Nettbuss Sør hadde den #10029 og gikk på Sørlandsekspressen fra den var ny i 2003, men etter hvert også som reserve stasjonert i Grenland for Grenlandsekspressen. Hos Telemark Bilruter har den kun vært reserve, og det er egentlig greit. Jeg har opplevd den som reserve på Haukeliekspressen en gang, og det var ikke akkurat en god tur. Med midtmotor blir den til en ren gyngehest med påfølgende ekstra reisesyke. Kan sikkert brukes på finere veier andre plasser, men på bakkete og svingete veier i øvre deler av Telemark er den relativt ubrukelig når det kommer til komfort. Den gikk torsdag som reserve på skolebussen til Morgedal, og det var sjåførens iver etter å hilse til fotografen som gjorde at jeg valgte å vise bildet av akkurat den.

God Jul til alle bussinteresserte! :-D

Bilde
#160: PX 43197 ved Kviteseid kyrkje, 21.12.2017.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

tore-buss
Sted: ROLVSØY

Re: God Jul 2017

Legg inn av tore-buss » 2017-12-26 9:38:20

Hei igjen Øyvind!

Da får vi håpe du kommer tilbake med masse fine bilder og kommentarer etter hvert igjen, det er ganske så stille ute på her nå dessverre.
Jeg er innom og ser hver dag, men det er lite og kommentere osv som en har interesse av.
Og pga potobucketen som forlanger KR:4000.- i året for at andre skal se bildene mine inne på her så har det stoppet opp litt der også. Nå har jeg begynt og bruke Flikr så får vi se om det holder i lengden. Blir mye bilder og bytte ut og det som er vanskelig er og finne igjen alle bildene på maskinen.

Uansett, God Jul til deg Øyvind og alle andre ute på her. :D :)

Da tar jeg et Gjenbruks bildet da det ikke er noe som tilsier Jule stemning værmessig her nede.
Bilde112 harehjellen by Tore Johansen, on Flickr
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Svar